Christian Lundgaard har fået et godt udgangspunkt for en god sæsonstart i St. Pete om fire uger. Efter to testdage på den private racerbane Thermal Club i Californien sluttede han andenhurtigst til den forsvarende Indy 500-mester Marcus Ericsson.
Af fire testsessioner var Christian runner up i de to af dem. Anderledes gik det for vores anden dansker, rookie Benjamin Pedersen, som aldrig kom ind i Top 20 i nogle af testsessionerne. Holdkammeraten Santino Ferrucci gjorde det kun lidt bedre i den anden A.J. Foyt-bil. Det skal dog siges, at Benjamin er ny i Indycar og der har været stor udskiftning på hele holdet.
Hurtigste kører på førstedagen var Colton Herta fra Andretti Autosport. Marcus Ericsson var hurtigst på anden- og sidstedagen for Chip Ganassi Racing
Fælles for alle sessioner er, at topholdene alle kan gøre sig gældende. Chip Ganassi Racing, Andretti Autosport, Team Penske og så Christian Lundgaard fra Rahal Letterman Racing. Det lover godt for en spændende sæson.
Marcus Armstrong, der sidder i CGR #11 på gade- og permanente racerbaner gjorde det også godt. Samlet femtebedstetid for den tidligere holdkammerat til Christian Lundgaard lover godt, men det skal til dels siges, at banen sagtens kan have haft sin indflydelse.
For banen er mere europæisk i udformning end mange af de permanente racerbaner i USA. Det skal ikke lyde som en dårlig undskyldning, men fire af de fem bedste tider er sat af kørere med en opvækst i europæisk racing.
For at blive Indycar-mester skal man dog kunne mestre alle fire typer baner. Gadebaner som St. Pete, permanente racerbaner som Road America, Short ovals som Iowa og Superspeedways som Indianapolis.
Netop ovalbaner er stadig en svær ting for “europæere”, som ofte melder ovalbanerne fra. Derfor deler Marcus Armstrong sin bil med Takuma Sato, mens Ed Carpenter kører på ovalerne for sit eget hold.
I løbet af sæsonen kan der også komme gæstevisit fra andre hold. Det primært kvindelige Paretta Autosport vil deltage i et par løb senere på året, inklusiv Indy 500.
Inden testen startede meldte Indycar ud, at Indy 500 ikke længere giver dobbeltpoint i mesterskabet. Det har man kørt med fra 2014 indtil sidste år.