Indycar skulle køre med en 2.4 liters Twinturbo-motor med en hybridenhed fra sæson 2024, men den er nu overraskende blevet droppet. Dermed fortsætter serien med de mere end ti år gamle 2.2 liters Twinturbo-motorer de næste mange år.
Dog er planen at et energy recovery system fra MAHLE stadig skal tilføjes de nuværende motorer, men den kommende hK-forøgelse på mellem 150-200 bliver nu væsentlig reduceret.
Der er ikke meldt nogen officiel afklaring ud, men det menes at de store udviklingsomkostninger ved det nye motorreglement er årsagen. Indycar er ikke en serie med mange penge, og det mærkes på de konstante lappeløsninger på chassiset, der startede som en Dallara DW12 (opkaldt efter afdøde Dan Whendon) tilbage i 2012.
En tung bil der ikke retfærdiggør Indycars omtale som det amerikanske svar på Formel 1. Virkeligheden er, at bilen nok mere ligger et sted mellem F2 og F3, hvilket nok også har været medvirkende til, at serien ikke giver de store superlicenspoint.
Det skulle være kommet som et chok for de to motorleverandører Chevrolet og Honda, der har droppet en stor del af udviklingen på det gamle format, og faktisk har haft en testbil ude og prøve de nu droppede 2.4 liters V6 Twinturbo-motorer.