Det må have gjort ondt hos cheferne hos GM, da det var den Honda-motoriserede Scott Dixon, der tog sejren i Motor City. Det var dog ikke en flot sejr for løbet var præget af stockcar-kørsel mere end formel-kørsel.
Monaco i Formel 1 er udskældt for de store biler og de smalle gader, hvor overhalinger kan tælles på få fingre. Detroit er nærmest en modsætning, men resultatet er nærmest det samme. For mens der kan overhales i Detroit, så ender det ofte med en Safety Car-periode.
Således var det også søndag, hvor der var så mange kontakter mellem bilerne, at det understregede Chevrolet Safety Car’ens brændstoføkonomi. Når 47 af løbets 100 omgange blev kørt bag safety car, så siger det noget om kørslen i Detroits gader, Den var ikke pæn.
Banens layout er måske nok markant anderledes end Monacos, men hvor Monaco byder på få overhalinger, så er der markant flere overhalinger i Detroit, men de ender som regel med Safety Car efter modstanderen er endt i dækmuren.
Løbet har Chevrolet som titelsponsor, så det gør ekstra ondt på direktørgangene i dag, at Top 4 alle er Honda-motoriserede, og så kommer der en trio af Chevy-motoriserede biler, hvor specielt Will Power på p6 havde et løb, der gik op og ned.
For der var masser af dramatik, og desværre kun en DNF. Desværre fordi det var Christian Rasmussen, der udgik med en defekt Chevrolet-motor. Det skete endda på Chevys hjemmebane, hvor det en uge tidligere var Honda-motorerne der stod af i Indy 500.
Vores anden Christian, med efternavnet Lundgaard, havde også et spændende løb, aggressiv kørsel og aggressive overhalinger, men det endte galt. Det var dog noget af et comeback, som Lundgaard lavede og med få omgange tilbage i jagten på p4, så faldt han tilbage.
Se højdepunkter fra Detroit her.
Vi ved ikke officielt, hvad der skete, men der spekuleres i mangel på brændstof. I front var det strategigenierne fra Chip Ganassi Racing, der bragte Scott Dixon og Marcus Armstrong i front. Her formåede Scott Dixon at køre en strategi så tæt, at han gennemførte løbet med kun to pit stop, og det til trods for at vi også havde regn et par omgange.
Marcus Ericsson snuppede dog andenpladsen fra navnebroderen, men han kunne ikke nå Scott Dixon. Et kaotisk løb var endelig slut. Allerede sidste år oplevede vi et kaotisk løb, og det blev ikke bedre i år.
Monaco er udskældt for manglende overhalinger. Layoutet i Detroit byder ikke på rene overhalinger og masser af safety car. Hvad er bedst?
Næste søndag er der løb på Road America, og det er en helt anden type baner, der plejer at byde på godt race.