INDY: Dixon tog andet løb i Detroit

Traditionen siger vinderen af løbet i Detroit skal springe i springvandet, så det gjorde Scott Dixon også. Copyright Indycar Media

Scott Dixon tog en flot sejr, da han tog det ternede flag i Detroit. I modsætning til lørdag var banen knastør fra start og det blev et løb med mange overhalinger, et par afkørsler og en næsten fuld off-day til Penske-holdet.

Josef Newgarden startede forrest med Alexander Rossi på sin side og de to kørere er nærmest som cats and dogs. Der sker altid noget, når de er tæt på hinanden. Der skulle kun gå få sving før dagens første safety car kom på banen.

Scott Dixon i Detroit
Copyright Indycar

Løbet kom til at handle om dæk. Ligesom i Formel 1 kører man med to dæktyper. Prime og options som de hedder i Indycar og er hård og blød. De bløde kendes på de røde dæksider og de var hurtige på banen, men holdt også kun få omgange.

Derfor benyttede mange safety car til at skifte til de hårde Prime dæk, mens Scott Dixon på røde kom i front. Dækkene mistede dog al grip og Scott Dixon og Spencer Pigot, som også var blevet ude, faldt igennem feltet på vej mod pitten.

Scott nåede pitten, mens Spencer Pigot blev torpederet af Sebastian Bourdais, der fejllæste situationen og ikke opdagede Pigot var på vej i pit. Så endnu en safety car. Will Power fik også et teknisk problem, hvor elektronikken slukkede, men han kom tilbage mod alle odds.

På omgang 33 ændrede løbet sig. James Hinchcliffe kom ud af pitten og gik med det samme i forsvar. Josef Newgarden forsøgte at bremse sig forbi inden om, men spandt rundt. Hinchcliffe blev spærret og Rossi spandt rundt og skubbede James ind i Josef, der ødelagde det ene hjulophæng.

Penske reparerede dog bilen og sendte Josef tilbage i løbet mange omgang bagefter. Det her var Penskes hjemmebaneløb.

Med al den action der var på banen var der en kører, som markerede sig. Marcus Ericsson kørte sig frem til andenpladsen og beholdt den. Den første podieplads siden GP2 i 2013.

Scott Dixon vandt løbet og var rigtig glad. Han havde netop modtaget en æresbevisning fra New Zealand ala den britiske OBE, som Dronning Elisabeth uddeler.

Plads Nr Navn Omg. Difference Afstand Ført ST Motor Point Team
1 9 Scott Dixon 70 0.000s 0.000s 44 6 Honda 264 Chip Ganassi Racing Teams
2 7 Marcus Ericsson 70 1.9419 1.9419 2 12 Honda 139 Arrow Schmidt Peterson Motorsports
3 12 Will Power 70 3.6570 1.7151 3 11 Chevy 232 Team Penske
4 28 Ryan Hunter-Reay 70 4.5238 0.8668 0 15 Honda 219 Andretti Autosport
5 27 Alexander Rossi 70 5.1877 0.6639 0 2 Honda 301 Andretti Autosport
6 98 Marco Andretti 70 6.6330 1.4453 0 19 Honda 147 Andretti Herta Autosport w/Curb-Agaj
7 15 Graham Rahal 70 7.1404 0.5074 0 22 Honda 175 Rahal Letterman Lanigan Racing
8 26 Zach Veach 70 8.0411 0.9007 0 3 Honda 131 Andretti Autosport
9 18 Sebastien Bourdais 70 8.7886 0.7475 0 9 Honda 165 Dale Coyne Racing w/Vasser-Sullivan
10 19 Santino Ferrucci 70 9.4809 0.6923 20 17 Honda 161 Dale Coyne Racing
11 31 Patricio O’Ward 70 9.8997 0.4188 0 8 Chevy 102 Carlin
12 88 Colton Herta 70 11.8528 1.9531 0 4 Honda 146 Harding Steinbrenner Racing
13 30 Takuma Sato 70 13.5500 1.6972 0 16 Honda 255 Rahal Letterman Lanigan Racing
14 20 Ed Jones 70 14.6489 1.0989 0 13 Chevy 144 Ed Carpenter Racing
15 59 Max Chilton 70 14.7810 0.1321 0 20 Chevy 87 Carlin
16 10 Felix Rosenqvist 64 11.7469 1.4129 0 7 Honda 163 Chip Ganassi Racing Teams
17 22 Simon Pagenaud 58 12 LAPS 6 LAPS 0 14 Chevy 291 Team Penske
18 5 James Hinchcliffe 52 75.5949 0.8966 0 5 Honda 179 Arrow Schmidt Peterson Motorsports
19 2 Josef Newgarden 49 21 LAPS 3 LAPS 1 1 Chevy 316 Team Penske
20 4 Matheus Leist 23 3 LAPS 2 LAPS 0 21 Chevy 127 AJ Foyt Enterprises
21 21 Spencer Pigot 13 2.5739 0.8401 0 10 Chevy 162 Ed Carpenter Racing
22 14 Tony Kanaan 1.8230 0.2375 0 18 Chevy 133 AJ Foyt Enterprises