Scott Dixon tog en flot sejr, da han tog det ternede flag i Detroit. I modsætning til lørdag var banen knastør fra start og det blev et løb med mange overhalinger, et par afkørsler og en næsten fuld off-day til Penske-holdet.
Josef Newgarden startede forrest med Alexander Rossi på sin side og de to kørere er nærmest som cats and dogs. Der sker altid noget, når de er tæt på hinanden. Der skulle kun gå få sving før dagens første safety car kom på banen.
Løbet kom til at handle om dæk. Ligesom i Formel 1 kører man med to dæktyper. Prime og options som de hedder i Indycar og er hård og blød. De bløde kendes på de røde dæksider og de var hurtige på banen, men holdt også kun få omgange.
Derfor benyttede mange safety car til at skifte til de hårde Prime dæk, mens Scott Dixon på røde kom i front. Dækkene mistede dog al grip og Scott Dixon og Spencer Pigot, som også var blevet ude, faldt igennem feltet på vej mod pitten.
Scott nåede pitten, mens Spencer Pigot blev torpederet af Sebastian Bourdais, der fejllæste situationen og ikke opdagede Pigot var på vej i pit. Så endnu en safety car. Will Power fik også et teknisk problem, hvor elektronikken slukkede, men han kom tilbage mod alle odds.
På omgang 33 ændrede løbet sig. James Hinchcliffe kom ud af pitten og gik med det samme i forsvar. Josef Newgarden forsøgte at bremse sig forbi inden om, men spandt rundt. Hinchcliffe blev spærret og Rossi spandt rundt og skubbede James ind i Josef, der ødelagde det ene hjulophæng.
Penske reparerede dog bilen og sendte Josef tilbage i løbet mange omgang bagefter. Det her var Penskes hjemmebaneløb.
Med al den action der var på banen var der en kører, som markerede sig. Marcus Ericsson kørte sig frem til andenpladsen og beholdt den. Den første podieplads siden GP2 i 2013.
Scott Dixon vandt løbet og var rigtig glad. Han havde netop modtaget en æresbevisning fra New Zealand ala den britiske OBE, som Dronning Elisabeth uddeler.
Plads | Nr | Navn | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 9 | Scott Dixon | 70 | 0.000s | 0.000s | 44 | 6 | Honda | 264 | Chip Ganassi Racing Teams |
2 | 7 | Marcus Ericsson | 70 | 1.9419 | 1.9419 | 2 | 12 | Honda | 139 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
3 | 12 | Will Power | 70 | 3.6570 | 1.7151 | 3 | 11 | Chevy | 232 | Team Penske |
4 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 70 | 4.5238 | 0.8668 | 0 | 15 | Honda | 219 | Andretti Autosport |
5 | 27 | Alexander Rossi | 70 | 5.1877 | 0.6639 | 0 | 2 | Honda | 301 | Andretti Autosport |
6 | 98 | Marco Andretti | 70 | 6.6330 | 1.4453 | 0 | 19 | Honda | 147 | Andretti Herta Autosport w/Curb-Agaj |
7 | 15 | Graham Rahal | 70 | 7.1404 | 0.5074 | 0 | 22 | Honda | 175 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
8 | 26 | Zach Veach | 70 | 8.0411 | 0.9007 | 0 | 3 | Honda | 131 | Andretti Autosport |
9 | 18 | Sebastien Bourdais | 70 | 8.7886 | 0.7475 | 0 | 9 | Honda | 165 | Dale Coyne Racing w/Vasser-Sullivan |
10 | 19 | Santino Ferrucci | 70 | 9.4809 | 0.6923 | 20 | 17 | Honda | 161 | Dale Coyne Racing |
11 | 31 | Patricio O’Ward | 70 | 9.8997 | 0.4188 | 0 | 8 | Chevy | 102 | Carlin |
12 | 88 | Colton Herta | 70 | 11.8528 | 1.9531 | 0 | 4 | Honda | 146 | Harding Steinbrenner Racing |
13 | 30 | Takuma Sato | 70 | 13.5500 | 1.6972 | 0 | 16 | Honda | 255 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
14 | 20 | Ed Jones | 70 | 14.6489 | 1.0989 | 0 | 13 | Chevy | 144 | Ed Carpenter Racing |
15 | 59 | Max Chilton | 70 | 14.7810 | 0.1321 | 0 | 20 | Chevy | 87 | Carlin |
16 | 10 | Felix Rosenqvist | 64 | 11.7469 | 1.4129 | 0 | 7 | Honda | 163 | Chip Ganassi Racing Teams |
17 | 22 | Simon Pagenaud | 58 | 12 LAPS | 6 LAPS | 0 | 14 | Chevy | 291 | Team Penske |
18 | 5 | James Hinchcliffe | 52 | 75.5949 | 0.8966 | 0 | 5 | Honda | 179 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
19 | 2 | Josef Newgarden | 49 | 21 LAPS | 3 LAPS | 1 | 1 | Chevy | 316 | Team Penske |
20 | 4 | Matheus Leist | 23 | 3 LAPS | 2 LAPS | 0 | 21 | Chevy | 127 | AJ Foyt Enterprises |
21 | 21 | Spencer Pigot | 13 | 2.5739 | 0.8401 | 0 | 10 | Chevy | 162 | Ed Carpenter Racing |
22 | 14 | Tony Kanaan | — | 1.8230 | 0.2375 | 0 | 18 | Chevy | 133 | AJ Foyt Enterprises |