Marcus Ericsson vandt den 106. udgave af Indianapolis 500, der blev kørt søndag den 29. maj i Memorial-weekenden i USA. Køreren som de i USA kalder for Sneaky Swede for sin evne til at være med i toppen uden at gøre opmærksom på sig selv måtte overkomme et sent rødt flag før sejren kom i hus.
Der var dog ikke meget som lignede en sejr til den svenske Chip Ganassi-kører, da løbet startede. Scott Dixon fra pole og Alex Palou fra CGR skiftedes til at tage føringen i et forsøg på at trække fra Rinus Veekay.
Hollandske Veekay der startede fra plads tre skabte de første problemer, da han crashede på omgang 38 af 200. I tilfælde af crash lukkes pitten og Alex Palou var så langt nede i brændstof, at han måtte foretage et nødstop for ikke at løbe tør. Det koster en straf efterfølgende ud over det almindelige pit stop og så var den regerende mester ude af løbet.
Oppe foran lå Scott Dixon og styrede løbet, når der ikke var en anden kører som f.eks. Conor Daly der lige tog spidsen, men Scott lå altid lige bagved. Også da McLaren begyndte at blande sig med deres to kørere.
Rookie på Indy Romain Grosjean crashede sin DHL-Andretti Honda på omgang 106. Bagenden smuttede for ham, sagde han i et interview. Indy 500 er 200 omgange langt, og det siges at man vinder ikke Indy, Indy lader dig vinde.
Derfor er de første 160 omgange også mere statiske, hvis man kan sige det om gennemsnitshastigheder omkring de 350 km/t, men løbet vågner først op til dåd på de sidste 100 miles.
Scott Dixon har kun vundet Indy 500 en gang tilbage i 2008 og også i år skulle det ikke lykkedes trods stort dominans. Da Scott kører i pit til sit sidste pit stop blokerer han et dæk, og det betyder han kommer over pitgrænsen. Straffen falder prompte og er en gennemkørselsstraf, så nu var han ude af kampen om sejren.
I stedet havde McLaren sine to kørere med i front sammen med Marcus Ericsson og en Tony Kanaan, som nærmede sig fronten. På omgang 152 tager Marcus føringen fra landsmanden Felix Rosenqvist og styrer faktisk løbet indtil fem omgange før mål.
Der crasher Jimmie Johnson og der kommer rødt flag for ikke at slutte løbet bag safety car.
Det skabte et to omgange langt sprint, hvor Marcus Ericsson skulle holde Pato O’Ward bag sig. Det lykkedes med lidt zig zag ned af langsiderne for at bryde slipstrømmen, men kort inden sidste sving er der igen gult. Sage Karem kører af og Marcus kan køre over målstregen til gult og ternet flag.
Kun en gang tidligere har en svensker vundet Indy 500. Det var Kenny Bräck før Indy og CART fandt sammen igen. Christian Lundgaard var også med i løbet og gjorde sig til den første dansker, der har deltaget i Indy 500, og også Danmarks hurtigste banekører i kraft af gennemsnitsfarten på 350 km/t.
Det var ikke meget Christian Lundgaard var på tvbillederne. Ærligt tror jeg ikke, at han var på billederne, men han var der hvilket ganske få billeder i Indycars pressedatabase viser. Han slutter dog på omgangshøjde med Marcus Ericsson på en flot plads 20 af 33.
Plads | Nr | Kører | Omg. | Diff | Afstand | Ført | ST | Hurtigste omg. | Motor | Point | Team |
1 | 8 | Marcus Ericsson | 200 | 0.000s | 0.000s | 13 | 5 | 224.852 | Honda | 226 | Chip Ganassi Racing |
2 | 5 | Pato O’Ward | 200 | 1.7929 | 1.7929 | 26 | 7 | 224.784 | Chevy | 213 | Arrow McLaren SP |
3 | 1 | Tony Kanaan | 200 | 3.5173 | 1.7244 | 6 | 6 | 222.925 | Honda | 78 | Chip Ganassi Racing |
4 | 7 | Felix Rosenqvist | 200 | 4.1267 | 0.6094 | 0 | 8 | 223.868 | Chevy | 154 | Arrow McLaren SP |
5 | 27 | Alexander Rossi | 200 | 4.9804 | 0.8537 | 0 | 20 | 222.142 | Honda | 141 | Andretti Autosport |
6 | 20 | Conor Daly | 200 | 5.0799 | 0.0995 | 7 | 18 | 222.036 | Chevy | 137 | Ed Carpenter Racing |
7 | 06 | Helio Castroneves | 200 | 6.5614 | 1.4815 | 0 | 27 | 223.286 | Honda | 123 | Meyer Shank Racing |
8 | 60 | Simon Pagenaud | 200 | 7.0937 | 0.5323 | 0 | 16 | 221.875 | Honda | 157 | Meyer Shank Racing |
9 | 10 | Alex Palou | 200 | 8.2446 | 1.1509 | 47 | 2 | 223.526 | Honda | 212 | Chip Ganassi Racing |
10 | 23 | Santino Ferrucci | 200 | 9.8329 | 1.5883 | 0 | 15 | 222.854 | Chevy | 62 | Dreyer & Reinbold |
11 | 6 | Juan Pablo Montoya | 200 | 10.7647 | 0.9318 | 0 | 30 | 221.435 | Chevy | 44 | Arrow McLaren SP |
12 | 11 | JR Hildebrand | 200 | 11.6554 | 0.8907 | 0 | 17 | 220.898 | Chevy | 53 | AJ Foyt Enterprises |
13 | 2 | Josef Newgarden | 200 | 11.8276 | 0.1722 | 0 | 14 | 222.707 | Chevy | 174 | Team Penske |
14 | 15 | Graham Rahal | 200 | 12.4253 | 0.5977 | 0 | 21 | 221.878 | Honda | 130 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
15 | 12 | Will Power | 200 | 13.3036 | 0.8783 | 0 | 11 | 223.976 | Chevy | 202 | Team Penske |
16 | 18 | David Malukas | 200 | 13.6283 | 0.3247 | 0 | 13 | 222.004 | Honda | 90 | Dale Coyne Racing with HMD |
17 | 14 | Kyle Kirkwood | 200 | 14.5864 | 0.9581 | 0 | 28 | 222.135 | Chevy | 77 | AJ Foyt Enterprises |
18 | 33 | Ed Carpenter | 200 | 15.5602 | 0.9738 | 0 | 4 | 223.863 | Chevy | 51 | Ed Carpenter Racing |
19 | 29 | Devlin DeFrancesco | 200 | 15.8218 | 0.2616 | 0 | 24 | 219.935 | Honda | 64 | Andretti Steinbrenner Autosport |
20 | 30 | Christian Lundgaard | 200 | 16.3308 | 0.5090 | 0 | 31 | 222.065 | Honda | 99 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
21 | 9 | Scott Dixon | 200 | 18.1238 | 1.7930 | 95 | 1 | 223.320 | Honda | 166 | Chip Ganassi Racing |
22 | 98 | Marco Andretti | 200 | 25.2002 | 7.0764 | 3 | 23 | 222.180 | Honda | 17 | Andretti Herta Autosport w/ Marco & Curb |
23 | 24 | Sage Karam | 199 | 5.3923 | 0.0025 | 0 | 22 | 222.611 | Chevy | 14 | Dreyer & Reinbold |
24 | 45 | Jack Harvey | 199 | 1 omg. | 48.0710 | 0 | 32 | 219.685 | Honda | 73 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
25 | 51 | Takuma Sato | 199 | 1 omg. | 4.2856 | 0 | 10 | 223.561 | Honda | 100 | Dale Coyne Racing w/RWR |
26 | 4 | Dalton Kellett | 198 | 2 omg. | 55.0425 | 0 | 29 | 219.056 | Chevy | 45 | AJ Foyt Enterprises |
27 | 25 | Stefan Wilson | 198 | 2 omg. | 0.8844 | 0 | 33 | 221.091 | Chevy | 10 | DragonSpeed/Cusick Motorsports |
28 | 48 | Jimmie Johnson | 193 | Kontakt | 0.1569 | 2 | 12 | 221.221 | Honda | 71 | Chip Ganassi Racing |
29 | 3 | Scott McLaughlin | 150 | Kontakt | 2.0648 | 0 | 26 | 222.157 | Chevy | 162 | Team Penske |
30 | 26 | Colton Herta | 129 | Mekanisk | 5 omg. | 0 | 25 | 217.224 | Honda | 142 | Andretti Autosport |
31 | 28 | Romain Grosjean | 105 | Kontakt | 0.2606 | 0 | 9 | 221.155 | Honda | 128 | Andretti Autosport |
32 | 77 | Callum Ilott | 68 | Kontakt | 0.4762 | 0 | 19 | 221.099 | Chevy | 71 | Juncos Hollinger Racing |
33 | 21 | Rinus VeeKay | 38 | Kontakt | 0.7570 | 1 | 3 | 222.406 | Chevy | 134 | Ed Carpenter Racing |