Indy: Ericsson tog Indy 500

Marcus Ericsson Copyright Penske Entertainment

Marcus Ericsson vandt den 106. udgave af Indianapolis 500, der blev kørt søndag den 29. maj i Memorial-weekenden i USA. Køreren som de i USA kalder for Sneaky Swede for sin evne til at være med i toppen uden at gøre opmærksom på sig selv måtte overkomme et sent rødt flag før sejren kom i hus.

Der var dog ikke meget som lignede en sejr til den svenske Chip Ganassi-kører, da løbet startede. Scott Dixon fra pole og Alex Palou fra CGR skiftedes til at tage føringen i et forsøg på at trække fra Rinus Veekay.

Hollandske Veekay der startede fra plads tre skabte de første problemer, da han crashede på omgang 38 af 200. I tilfælde af crash lukkes pitten og Alex Palou var så langt nede i brændstof, at han måtte foretage et nødstop for ikke at løbe tør. Det koster en straf efterfølgende ud over det almindelige pit stop og så var den regerende mester ude af løbet.

Oppe foran lå Scott Dixon og styrede løbet, når der ikke var en anden kører som f.eks. Conor Daly der lige tog spidsen, men Scott lå altid lige bagved. Også da McLaren begyndte at blande sig med deres to kørere.

Rookie på Indy Romain Grosjean crashede sin DHL-Andretti Honda på omgang 106. Bagenden smuttede for ham, sagde han i et interview. Indy 500 er 200 omgange langt, og det siges at man vinder ikke Indy, Indy lader dig vinde.

Derfor er de første 160 omgange også mere statiske, hvis man kan sige det om gennemsnitshastigheder omkring de 350 km/t, men løbet vågner først op til dåd på de sidste 100 miles.

Scott Dixon har kun vundet Indy 500 en gang tilbage i 2008 og også i år skulle det ikke lykkedes trods stort dominans. Da Scott kører i pit til sit sidste pit stop blokerer han et dæk, og det betyder han kommer over pitgrænsen. Straffen falder prompte og er en gennemkørselsstraf, så nu var han ude af kampen om sejren.

I stedet havde McLaren sine to kørere med i front sammen med Marcus Ericsson og en Tony Kanaan, som nærmede sig fronten. På omgang 152 tager Marcus føringen fra landsmanden Felix Rosenqvist og styrer faktisk løbet indtil fem omgange før mål.

Der crasher Jimmie Johnson og der kommer rødt flag for ikke at slutte løbet bag safety car.

Det skabte et to omgange langt sprint, hvor Marcus Ericsson skulle holde Pato O’Ward bag sig. Det lykkedes med lidt zig zag ned af langsiderne for at bryde slipstrømmen, men kort inden sidste sving er der igen gult. Sage Karem kører af og Marcus kan køre over målstregen til gult og ternet flag.

Marcus Ericsson
Copyright Penske Entertainment

Kun en gang tidligere har en svensker vundet Indy 500. Det var Kenny Bräck før Indy og CART fandt sammen igen. Christian Lundgaard var også med i løbet og gjorde sig til den første dansker, der har deltaget i Indy 500, og også Danmarks hurtigste banekører i kraft af gennemsnitsfarten på 350 km/t.

Det var ikke meget Christian Lundgaard var på tvbillederne. Ærligt tror jeg ikke, at han var på billederne, men han var der hvilket ganske få billeder i Indycars pressedatabase viser. Han slutter dog på omgangshøjde med Marcus Ericsson på en flot plads 20 af 33.

Plads Nr Kører Omg. Diff Afstand Ført ST Hurtigste omg. Motor Point Team
1 8 Marcus Ericsson 200 0.000s 0.000s 13 5 224.852 Honda 226 Chip Ganassi Racing
2 5 Pato O’Ward 200 1.7929 1.7929 26 7 224.784 Chevy 213 Arrow McLaren SP
3 1 Tony Kanaan 200 3.5173 1.7244 6 6 222.925 Honda 78 Chip Ganassi Racing
4 7 Felix Rosenqvist 200 4.1267 0.6094 0 8 223.868 Chevy 154 Arrow McLaren SP
5 27 Alexander Rossi 200 4.9804 0.8537 0 20 222.142 Honda 141 Andretti Autosport
6 20 Conor Daly 200 5.0799 0.0995 7 18 222.036 Chevy 137 Ed Carpenter Racing
7 06 Helio Castroneves 200 6.5614 1.4815 0 27 223.286 Honda 123 Meyer Shank Racing
8 60 Simon Pagenaud 200 7.0937 0.5323 0 16 221.875 Honda 157 Meyer Shank Racing
9 10 Alex Palou 200 8.2446 1.1509 47 2 223.526 Honda 212 Chip Ganassi Racing
10 23 Santino Ferrucci 200 9.8329 1.5883 0 15 222.854 Chevy 62 Dreyer & Reinbold
11 6 Juan Pablo Montoya 200 10.7647 0.9318 0 30 221.435 Chevy 44 Arrow McLaren SP
12 11 JR Hildebrand 200 11.6554 0.8907 0 17 220.898 Chevy 53 AJ Foyt Enterprises
13 2 Josef Newgarden 200 11.8276 0.1722 0 14 222.707 Chevy 174 Team Penske
14 15 Graham Rahal 200 12.4253 0.5977 0 21 221.878 Honda 130 Rahal Letterman Lanigan Racing
15 12 Will Power 200 13.3036 0.8783 0 11 223.976 Chevy 202 Team Penske
16 18 David Malukas 200 13.6283 0.3247 0 13 222.004 Honda 90 Dale Coyne Racing with HMD
17 14 Kyle Kirkwood 200 14.5864 0.9581 0 28 222.135 Chevy 77 AJ Foyt Enterprises
18 33 Ed Carpenter 200 15.5602 0.9738 0 4 223.863 Chevy 51 Ed Carpenter Racing
19 29 Devlin DeFrancesco 200 15.8218 0.2616 0 24 219.935 Honda 64 Andretti Steinbrenner Autosport
20 30 Christian Lundgaard 200 16.3308 0.5090 0 31 222.065 Honda 99 Rahal Letterman Lanigan Racing
21 9 Scott Dixon 200 18.1238 1.7930 95 1 223.320 Honda 166 Chip Ganassi Racing
22 98 Marco Andretti 200 25.2002 7.0764 3 23 222.180 Honda 17 Andretti Herta Autosport w/ Marco & Curb
23 24 Sage Karam 199 5.3923 0.0025 0 22 222.611 Chevy 14 Dreyer & Reinbold
24 45 Jack Harvey 199 1 omg. 48.0710 0 32 219.685 Honda 73 Rahal Letterman Lanigan Racing
25 51 Takuma Sato 199 1 omg. 4.2856 0 10 223.561 Honda 100 Dale Coyne Racing w/RWR
26 4 Dalton Kellett 198 2 omg. 55.0425 0 29 219.056 Chevy 45 AJ Foyt Enterprises
27 25 Stefan Wilson 198 2 omg. 0.8844 0 33 221.091 Chevy 10 DragonSpeed/Cusick Motorsports
28 48 Jimmie Johnson 193 Kontakt 0.1569 2 12 221.221 Honda 71 Chip Ganassi Racing
29 3 Scott McLaughlin 150 Kontakt 2.0648 0 26 222.157 Chevy 162 Team Penske
30 26 Colton Herta 129 Mekanisk 5 omg. 0 25 217.224 Honda 142 Andretti Autosport
31 28 Romain Grosjean 105 Kontakt 0.2606 0 9 221.155 Honda 128 Andretti Autosport
32 77 Callum Ilott 68 Kontakt 0.4762 0 19 221.099 Chevy 71 Juncos Hollinger Racing
33 21 Rinus VeeKay 38 Kontakt 0.7570 1 3 222.406 Chevy 134 Ed Carpenter Racing