Indy: De korte rygter

Christian Lundgaard Copyright Penske Entertainment

Indycar nærmer sig afslutningen på sæsonen. Der er kun halvanden måned tilbage, og der mangler Formel 1 stadig syv løb alle udenfor Europa. Det betyder, at det går ekstra stærkt med rygter, muligvis nyheder, fra den amerikanske løbsserie.

Det første er, at løbet vi næste gang skal se i Nashville bliver det sidste på det nuværende layout. Det er ikke fordi man ikke er tilfreds med det nuværende layout, der de to første år har kostet mange bulede biler, men fordi der skal bygges et nyt stadion til Nashville Titans der hvor en del af banen kører.

Så i 2024 bliver det på en bane i Downtown Nazareth, efter sigende med start/mål i det historiske Lower Broadway. Det nye banelayout er dog ikke offentliggjort endnu.

Christian Lundgaard og Colton Herta
Copyright Penske Entertainment

I oktober måned rykker Red Bull deres Road Show til Nazareth, hvor det ifølge planen var meningen, at Daniel Ricciardo skulle køre opvisning i ‘Music City’. Med Daniel tilbage i Formel 1 bliver det nok en anden kører.

Josef Newgarden er opvokset i Tennessee, og han vil blive hyldet den 31. juli for sin Indy 500-sejr tilbage i maj måned. Bysbarnet har dog aldrig vundet i Nashville. En sjette- og en 10. plads er de to tidligere resultater.

Josef Newgarden
Copyright Penske Entertainment

Argentina skulle være tæt på at blive skrevet ind i 2024-kalenderen med en treårig kontrakt. Kontrakten kan dog ikke bekræftes, da et kommende Præsident-valg i Argentina kan sætte en stopper for dette.

Det skulle dog være besluttet, at det bliver MotoGP-banen Autodromo Termas de Rio Hondo, der lægger asfalt til løbet. Det vil være første gang siden 1971, at der vil blive kørt Indycar i Argentina. Det er naturligvis Richard Juncos og hans hold, der er årsagen til den store interesse i at få Indycar til Argentina, og med argentinske Agustin Canapino som den ene kører.

Agustin Canapinos Argentina-livery
Copyright Juncos Hollinger Racing

Der er også fuld gang i Silly Season, hvor Alex Palou, Marcus Ericsson og Romain Grosjean er de nok vigtigste brikker i det puslespil. Vi ved Romain Grosjean har en kontrakt med Lamborghini om at køre for dem i 2024. Vi ved dog ikke så meget om kontrakten andet end, at han skal være med til at udvikle den Hypercar, som Lamborghini præsenterede under Goodwood Festival of Speed.

Det menes nu, at Romain Grosjean bliver fuldtidskører for Lamborghini, der stiller med en bil i WEC og en bil i IMSA-mesterskabet. Med tanke på at Romain er bosat i Florida, gætter vi på, at han vil køre i IMSA.

Hans plads hos Andretti Autosport menes at blive overtaget af Marcus Ericsson, som har kontraktudløb hos Chip Ganassi Racing, hvor der tilsyneladende ikke har været gang i kontraktforhandlingerne.

Romain Grosjean – Andretti Autosport
Copyright Penske Entertainment

Alex Palou ser ud til at blive Indycar-mester igen. Med fem løb tilbage er forspringet på 80 point, og han har point nok til en superlicens i Formel 1. Det ser svært ud for den spanske kører at komme i Formel 1 næste år, hvis det skal være for McLaren, hvor han er reservekører.

AlphaTauri, der får nyt navn til 2024, kunne være en mulighed, men Yuki Tsunoda skulle sidde sikkert i det ene sæde, og vi tror ikke på, at man har hentet Daniel Ricciardo tilbage for bare at lade ham gå. Desuden er Red Bull ret tilfredse med deres Super Formula-kører Liam Lawson og F2-kører Iwasa, som menes at stå først til et sæde.

Så et bud er, at Alex skifter til Arrow McLaren, som han jo havde skrevet kontrakt med til i år. Om det bliver i en fjerde bil eller som erstatning for Felix Rosenqvist er et godt spørgsmål, men Felix er nævnt til et muligt comeback til CGR.

Alex Palou
Copyright Penske Entertainment

Så er der David Malukas, der har meldt ud, at han forlader Dale Coyne Racing, når sæsonen er slut. Jake Harvey, Sting-Ray Robb er også en del af Silly Season.