Lewis Hamilton er en kører, der er markant tættere på afslutningen af sin karriere end begyndelsen. Med 37 år på bagen, de seneste 15 af disse i Formel 1, så er englænderens tid i Formel 1 ved at nærme sig en afslutning.
Lewis Hamilton har dog meldt ud, at han gerne vil blive i Formel 1 hos Mercedes de næste par år. Om det kommer til at ske vil blandt andet afhænge af om, at han kan acceptere en lønnedgang, og en som kan mærkes.
Som den umiddelbart bedst betalte kører i Formel 1, stadig et stykke foran Max Verstappen og Charles Leclerc, men omstændighederne med stigende priser i Formel 1/verden er uforeneligt med megalønninger i omegnen af 200-300 mio. kroner om året.
Der har tidligere været snak omkring indførslen af et loft for kørerlønninger. Det er ikke vedtaget (endnu), og er et meget kontroversielt emne, det ved Lewis’ chef Toto Wolff godt, men nok også en nødvendighed.
Toto Wolff udtaler:
“Vi kan se, at vi står over for en meget vanskelig situation i F1 generelt.”
“Sporten boomer, og F1 tjener flere penge, og det siver ned til holdene. Men vi har et omkostningsloft. Vi har 140 millioner dollars til 1000 mennesker. Med inflation har vi ikke engang været i stand til at betale inflationen.”
“Snakken om $30 eller $40 mio lønkontrakter er utænkelige, når man ser det i det perspektiv.”
Naturligvis er kørerne modstandere af et lønloft. Specielt hvis du er topkører og været vant til megakontrakter, men hvem er vigtigst i Formel 1? Kørerne eller holdene? Selv om George Russell nok ikke sulter, så er der ingen tvivl om, at hans løn er peanuts i forhold til Lewis, Max og Charles.
“De amerikanske ligaer, der er de mest succesrige i verden, har indført lønlofter for 15 år siden. Det fungerer ret godt derovre. Vi er nødt til at finde en måde, hvorpå vi kan agere bæredygtigt og blive uafhængige af suveræne fonde eller statsejede teams.”
En kontraktforlængelse til Lewis Hamilton vil derfor kræve en lønnedgang. Ingen topkører vil komme til at sulte med en lønnedgang, men det kan ruste holdene til at klare sig bedre, hvis økonomien bliver svær.
“Du kan ikke bare have en lønregning på nogle af topholdene, der er $30, $40, $50 millioner, når resten af holdet skal deles om $140 millioner. Når det er sagt, er de enorme superstjerner, de fortjener at være blandt de bedste indtjenere i sporten.”
“Med hensyn til direkte løn er de det allerede. “Så er vi nødt til at finde en måde at frigøre muligheden for at lave personlige sponsoraftaler på, hvilket er to tredjedele, hvis ikke mere, for amerikanske sportshold. Men i direkte løn er F1-chauffører de bedst betaltet.”