Flere nye reglementer i 2026 får stor betydning for dette års biler. Fokus bliver på næste år, så 2025-modellerne vil i større eller mindre grad være modificerede 2024-chassiser. Sådan er det også hos Haas.
I det mindste er det ikke som i 2021, hvor det reelt var den forfærdelige VF20, der bare fik nyt navn. Det siger Haas’ tekniske chef Andrea de Zordo til ‘Formula Passion’, og at han vil være overrasket, hvis de andre hold ikke gør det samme.
“Udfordringen til 2026 er ekstremt stort, og vi har behov for at spare her og der, ikke kun økonomisk, men også hvad angår vores egne resurser.”
Kun de fire tophold Ferrari, McLaren, Mercedes og Red Bull Racing vil have større opdateringer til i år.

Copyright Haas F1 Media
Andrea de Zordos udtalelser overrasker ikke F1-chefen Stefano Domenicali, der udtaler til ‘Autosprint’:
“Med nye reglementer er det altid sådan.”
“Men jeg glemmer ikke, at da 2022-reglerne blev introduceret, beklagede holdene sig over, at bilerne ville blive seks sekunder langsommere. Vi så så feltet nærme sig i de kommende år.”
“I 2026 starter vi igen med friske regler, hvilket betyder en del udfordringer og en del ting vi kan arbejde med. Jeg forventer feltet vil blive spredt igen i starten, men så vil alle nærme sig hinanden igen. Bilerne er designede til dette.”

Copyright Haas F1 Media
“Så jeg er ikke nervøs. Vi er nødt til at se på det store billede, ikke individuelle detaljer. Det er normalt, at der er en konservativ tilgang fra holdene, men vi er nødt til at tænke stort. Ja, der vil sikkert komme problemer, men nye designere vil også blive en del af sporten, hjulpet på vej af de tekniske ændringer.”
“Vi ønsker at bevare den evolutionære og positive spænding for deltagere, der ser vores Formel 1 som en udviklingsplatform for fremtiden.”