FE: Vandoorne tog andet løb i Rom

Stoffel Vandoorne Copyright Formula E

Vejret spillede igen en rolle, da løbet ligesom lørdag blev startet bag den nye Mini safety car. Den kørte dog kun en omgang inden løbet blev givet frit.

Startrækkefølgen var dog noget anderledes normalen, da vejret drillede i kvalifikationen, hvor der køres i fire grupper af seks, baseret på kørernes placering i mesterskabet. Så det blev med Jean-Eric Vergne helt nede på plads 20, Sam Bird startede 11’er, Stoffel Vandoorne 4’er og så havde rookien, den regerende Super Formula-mester, Nick Cassidy æren af at starte fra pole.

Den manglende erfaring betød dog, at Nick Cassidy spinner i det sving på første grønne omgang, hvor Lotterer og Vandoorne lørdag ramte hinanden. Så en flot pole reduceret til ingenting på næsten ingen ting.

Andre Lotterers løb blev ødelagt med det samme, da han blev idømt en 10 sekunders stop’n’go med det samme for at have fået skiftet dele på sin Porsche 99x udenfor den tilladte tid.

Norman  Nato fra Venturi Racing førte løbet et par omgange inden Pascal Wehrlein sender sin Porsche i front og Stoffel Vandoorne udnytter Natos manglende Formel E-erfaring til at sende den franske kører ned på plads tre.

Nick Cassidy er i gang med at køre sig tilbage i løbet og vise, at hans poletid ikke bare var heldig. Han kører sig forbi kørere som Sebastien Buemi, Maxi Günther og Oliver Rowland. Oliver Rowland ødelægger dog Nick Cassidys comeback, da han efter at have aktiveret sit første af tre attackmodes, presser sig indenom Cassidy, der ender i dækkene.

Kontakt mellem biler var der flere af. Sam Bird rammer Nico Müller, der må en tur i afkørselsområdet. Oliver Rowland var i det hele taget en central figur i løbet, men ikke nødvendigvis for de rigtige årsager. Han forsvarede sig voldsomt mod to Venturiracere.

I front tager Stoffel Vandoorne sit første attack mode og kommer forbi Pascal Wehrlein. Omgangen senere tager Pascal sit første attack mode, men han kan ikke gøre ordentlig brug af det, da tv-billederne viser en vred Lucas di Grassi holde i muren, ifølge ham skubbet derud af ærkerivalen Sebastien Buemi. Det giver full course yellow og dermed bliver de ekstra kræfter til ingenting.

For Pascal Wehrlein bliver det dog endnu værre for han sover, da banen bliver grøn igen og Alexander Sims kører forbi med det samme.

Over radioen hører vi Pascal Wehrlein blive bedt om at tage sit andet attack mode og det skygger Sims, der er foran. Havde Sebastien Buemi del i Lucas di Grassis crash?

Den schweiziske kører bliver på kort tid overhalet af først Antonio Felix da Costa, siden Jaguar-drengene Mitch Evans og Sam Bird. Rene Rast som starter langt nede i løbet er på plads 11, da Oliver Rowland får ti strafsekunder for at køre Nick Cassidy i dækkene.

Norman Nato får også overhalet Pascal Wehrlein der nu er nede på plads fire. Nyck de Vries har heller ikke noget godt løb i sin Mercedes. P2 til P6 tager alle deres tredje (lørdag var der kun to) attack mode, så dermed har de alle de samme betingelser.

Så sker det at Rene Rast også ender i muren med sin Audi. Bagenden smutter og bilen stopper tæt på en korridor, hvor den burde kunne fjernes forholdsvis nemt. Derfor starter man med et lokalt gult flag, men ret hurtigt bliver det til en rigtig safety car-fase, så igen skal Minien ud og arbejde.

De er dog ikke specielt hurtige banens marshalls. Flere marshalls går rundt og samler vragdele op med hænderne i stedet for at bruge en kost. Det ligner en gentagelse af afslutningen på lørdagens løb bag safety car.

Minutterne tæller ned og Stoffel Vandoorne tilrådes til at bruge sit fanboost til genstarten. Heldigvis kører safety car i pit og det ser ud til, at vi får et sprintrace på to omgange. Vandoorne udnytter dog, at han bestemmer hvornår starten skal gå, så han trækker tiden ud af løbet, så der kun er +1 omgangen tilbage.

Stoffel Vandoorne trækker fra med det samme, energien er lav hos de fleste kørere. Nyck de Vries, der har haft et forfærdeligt løb, får en brain fade og forsøger at overhale to biler ind i sving 4, der har kostet flere kørere deres løb i weekenden.

Fra en umulig vinkel kører han lige ud i dækkene. Han har dog to biler på ydersiden, som ikke kan dreje ind i svinget. I front tager Stoffel Vandoorne sejren for Mercedes foran Alexander Sims og Norman Nato. Pascal Wehrlein kæmpede og håbede på det sidste på, at Nato ville løbe tør for energi.

Det sker ikke og Venturi teamchef Susie Wolff er lykkelig, men lykken varer kort. Norman Nato diskvalificeres for at have brugt for meget energi, så Pascal Wehrlein kommer alligevel på podiet.

Løbsmæssigt var det kun de to Audier der udgik, hvilket gav flere af de nye kørere værdifuld erfaring. Sergio Sette Camara kan være hurtig på en enkelt omgang, men han har endnu ikke været god på den lange bane, men at gennemføre et løb giver ekstra erfaring.

Resultatet af afdeling 4 i Rom
1
Stoffel Vandoorne
46:52.603s
2
Alexander Sims
+0.666s
3
Pascal Wehrlein
+2.346s
4
Edoardo Mortara
+5.018s
5
Maximilian Günther
+5.305s
6
Mitch Evans
+5.671s
7
António Félix da Costa
+6.133s
8
Tom Blomqvist
+12.032s
9
Nico Müller
+12.872s
10
Sébastien Buemi
+14.795s
11
Jean-Éric Vergne
+15.676s
12
Sergio Sette Câmara
+16.009s
13
Jake Dennis
+16.352s
14
Oliver Turvey
+17.134s
15
André Lotterer
+17.838s
16
Oliver Rowland
+21.140s
17
Alex Lynn
+37.697s
18
Robin Frijns
+43.103s
DNF
Sam Bird
22 omg.
DNF
Nyck de Vries
22 omg.
DNF
Nick Cassidy
21 omg.
DNF
René Rast
19 omg.
DNF
Lucas di Grassi
7 omg.
DSQ
Norman Nato