FE: Valencia 1 – Nyck de Vries vandt

Nyck de Vries vandt i Valencia Copyright Formula E

Nyck de Vries vandt weekendens første løb i Valencia i et løb, der viser nogle af problemerne med permanente racerbaner og overdreven brug af safety car. For kun halvdelen af de 24 biler gennemførte og ganske få af dem havde reelt strøm tilbage i bilen.

For i Formel E reducerer man energimængden med en vis mængde strøm per kørt omgang, og ingen var i tvivl om, at den nye safety car i Formel E nu er en Mini fremfor en BMW i8. Løbet blev kørt på et specielt layout af Ricardo Tormo-banen, hvor der blev lagt chikaner og skarpe sving for at bilerne kan regenerere energi til batteriet.

Der var allerede bekymringer inden løbsstart og afslutningen i “sin latterlighed” kan sammenlignes med den samme følelse, som man sad med efter USA’s Grand Prix i 2005, hvor det kun var de seks Bridgestone-kørere, der deltog i løbet.

Stoffel Vandoorne sikrede sig pole position, men på grund af fejlregistrering af nogle dæk, så blev han diskvalificeret fra kvalifikationen og skulle dermed starte bagerst. Antonio Felix da Costa startede dermed forrest. Træninger og kvalifikation foregik i tørvejr, men ligesom sidste uges Emilia Romagna Grand Prix, så kom regnen inden løbsstart.

Derfor startede man løbet bag safety car. Banen var stadig våd, da løbet blev givet frit, og her fik Porsches Andre Lotterer gjort sig negativ bemærket, da han ramte Sebastien Buemi i en chikane. Buemi var ude, safety car kom tilbage på banen og Andre Lotterer fik en tisekunders stop’n’go-straf.

Nyck de Vries startede i top 6 og han startede med at spare på energien. Da Mercedes’ ingeniører gav hollænderen lov til at træde lidt på speederen, så kørte han sig hurtigt op på plads to. Der var dog flere sekunder op til Antonio Felix da Costa, der styrede løbet i front. Lige indtil den næste safety car, så var det hul lukket.

I Formel E kører man på rillede allround-dæk, så ikke noget med at skifte fra regnvejrsdæk til slicks, og selv om regnen virkede til at forsvinde, så blev der ikke rigtig kørt noget tørvejrsspor, da mængden af vand som dækkene fjerner er meget lille sammenlignet med et ægte regnvejrsdæk.

Det betød spin og ture i grus, og da Maximillian Gunther kørte af, så sad bilen fast i gruset. Så safety car på banen og da Costas forspring var væk. Ved genstarten kører Stoffel Vandoorne Sergio Sette Camara af og får en tidsstraf på fem sekunder.

Med fem minutter tilbage gør Andre Lotterer sig igen bemærket. Han rammer Eduardo Mortara, der sendes ud i et 360 graders spin, mens den tyske Porsche-kører selv ender i gruset. Så endnu en gang safety car på banen  og den kører i pit med under et minut tilbage af løbet + en omgang.

Antonio Felix da Costa sænker tempoet, men han kan ikke køre så langsomt, at tiden løber ud og der kun er en omgang tilbage. Derfor er der stadig nogle sekunder tilbage og det betyder to omgange tilbage i løbet. Da den obligatoriske regulering af energi finder sted, så er de fleste kørere kritiske på batteriet.

Nyck de Vries kører dog ud på sidste omgang med 3% tilbage, Nico Müller som bliver toer i løbet har 4% og kører ud på sidste omgang på plads 8. Stoffel Vandoorne har 3% og kører ud på sidste omgang som 13’er.

Nyck de Vries overhaler Antonio Felix da Costa på målstregen med en omgang tilbage og tager føringen. For de fleste andre kørere handler det kun om at spare så meget på energien, at de kommer igennem. Det lykkedes ikke for alle.

Hvad der undrer er dog, at Stoffel Vandoorne ikke bliver straffet for at tage sit sidste attack mode så sent i løbet, at det ikke er udløbet, da han tager målstregen. Med tanke på løbene i Diriyah, hvor flere kørere blev straffet for ikke at have taget sidste attack mode inden løbsafslutningen.

Oliver Rowland og Alexander Sims bliver begge diskvalificeret og hele 10 biler bliver ikke klassificeret. Efter løbet blev Stoffel Vandoorne tildelt en 10 sekunders straf for ikke at have brugt sit andet attack mode. Antonio Felix da Costa, Alex Lynn og Sam Bird blev alle diskvalificeret efter løbet.

Plads Kører Team Omg. Afstand
1 Netherlands Nyck de Vries Germany Mercedes 24
DSQ United Kingdom Oliver Rowland France DAMS 24 2.104
DSQ United Kingdom Alexander Sims India Mahindra Racing 24 13.069
2 Switzerland Nico Müller United States Dragon Racing 24 13.128
3 Belgium Stoffel Vandoorne Germany Mercedes 24 34.886
4 New Zealand Nick Cassidy United Kingdom Virgin Racing 24 36.903
5 Germany René Rast Germany Team Abt 24 51.650
6 Netherlands Robin Frijns United Kingdom Virgin Racing 24 52.985
DSQ Portugal Antonio Felix da Costa China Techeetah 24 1’09.538
DSQ United Kingdom Alex Lynn India Mahindra Racing 24 1’33.405
DSQ United Kingdom Sam Bird United Kingdom Jaguar Racing 24 1’36.009
7 Brazil Lucas di Grassi Germany Team Abt 24 2’41.946
8 United Kingdom Jake Dennis United States Andretti Autosport 24 3’07.061
9 France Jean-Eric Vergne China Techeetah 24 4’19.582
NCL United Kingdom Oliver Turvey United Kingdom NIO Formula E Team 24 1’58.342
NCL United Kingdom Tom Blomqvist United Kingdom NIO Formula E Team 24 2’01.290
NCL France Norman Nato Monaco Venturi 23 1 Lap
NCL Switzerland Edoardo Mortara Monaco Venturi 20 4 Laps
NCL Germany Pascal Wehrlein Germany Porsche Team 19 5 Laps
NCL Germany Andre Lotterer Germany Porsche Team 19 5 Laps
NCL New Zealand Mitch Evans United Kingdom Jaguar Racing 15 9 Laps
NCL Brazil Sergio Sette Camara United States Dragon Racing 14 10 Laps
NCL Germany Maximilian Gunther United States Andretti Autosport 10 14 Laps
NCL Switzerland Sébastien Buemi France DAMS 1 23 Laps