FE: Mitch Evans dominerer Mexico

Mitch Evans Copyright Formula E

Det store Formel E cirkus var denne weekend i Mexico til det årlige løb på banen, der også afholder det mexicanske Formel 1-grand prix. Layoutet var blevet ændret til i år, hvilket ikke bare gjorde banen hurtigere, det gav også en rigtig positiv effekt på overhalinger.

Samtidig var de normale 2 gange 4 minutters Attack Mode blevet erstattet af 3 gange 3 minutters Attack Mode, hvilket også var med til at skabe underholdning på banen med det ekstra Attack Mode. De to Mahindra-kørere startede bagerst efter at have udskiftet gearkassen i deres biler. Begge kørere ville også få en straf i løbet. En ti sekunder stop’n’go til Jerome D’Ambrosio og en Drive through til Pascal Wehrlein på baggrund af en superkvalifikation.

Hurtigste mand i kvalifikationen var dog Andre Lotterer og det vakte stor glæde hos Porsche, da det var deres første Pole Position i deres kun fjerde løb. Daniel Abt var heldig, at han kunne stille til start. Et voldsomt træningscrash sendte tyskeren på hospitalet og Audis mekanikere på overarbejde.

Mitch Evans tog starten fra Andre Lotterer og pressede sig i føring i det første sving. Her blev han resten af løbet og over de 45 minutter + en omgang trak han bare fra. Med få omgange tilbage kørte han sikkert og lod lidt af afstanden mellem ham og nummer to formindske.

Andre Lotterers løb gik fra pole til elendigt og endte med, at han tog sig selv ud af løbet. Kontakt med Mitch Evans i første sving fortsatte med en mindre afkørsel, der kostede lidt flere placeringer og senere i løbet havde han kontakt med væggen og tog noget bande med sig.

Det gav masser af røg og han endte med at få det sort/orange flag og blev tvunget i pit. Han kom senere på banen igen, men var ude af løbet. Nyck de Vries/Mercedes og Sebastien Buemi/Nissan havde også to gode løb, der dog for Nyck de Vries endte med en teknisk fejl på Mercedes-raceren, der også ødelagde Robin Frijns/Envisions løb.

De to DS Teecheetah-racere kørte to gode løb, hvor Antonio Felix da Costa endte med at køre sig helt op på plads to. Alexander Sims/BMW havde også en glimrende løb og kørte sig op igennem feltet i et løb, der bød på masser af overhalinger og afkørsler.

Felipe Massa/Venturi var en af kørerne, der lærte muren at kende. Ingen havde dog så voldsomt et uheld som Nico Müller, der kørte af tidligt i løbet, som krævede en kort safety car-periode til at få fjernet bilen. Sam Bird og mesterskabsførende Stoffel Vandoorne udgik også efter kontakt med muren.

At der blev kørt på en rigtig bane var tydeligt. Der var en helt anden kørsel på banen, og selv om muren også slog hårdt i Mexico, så var banen så meget mere tilgivende end de normale smalle bybaner, som der køres på.

Resultatet af Mexicos ePrix blev:

1
Mitch Evans
Panasonic Jaguar Racing
46:42.093s
2
Antonio Felix da Costa
DS TECHEETAH
+4.271s
3
Sebastien Buemi
Nissan e.dams
+6.181s
4
Jean-Eric Vergne
DS TECHEETAH
+14.331s
5
Alexander Sims
BMW i Andretti Motorsport
+19.244s
6
Lucas di Grassi
Audi Sport ABT Schaeffler
+28.346s
7
Oliver Rowland
Nissan e.dams
+29.750s
8
Edoardo Mortara
ROKiT Venturi Racing
+30.204s
9
James Calado
Panasonic Jaguar Racing
+30.796s
10
Pascal Wehrlein
Mahindra Racing
+31.132s
11
Jerome D’Ambrosio
Mahindra Racing
+32.818s
12
Robin Frijns
Envision Virgin Racing
+33.665s
13
Maximilian Guenther
BMW i Andretti Motorsport
+35.512s
14
Brendon Hartley
GEOX DRAGON
+36.399s
15
Oliver Turvey
NIO 333
+50.888s
16
Neel Jani
TAG Heuer Porsche
+1:04.891s
DNF
Stoffel Vandoorne
Mercedes-Benz EQ
35 Laps
DNF
Sam Bird
Envision Virgin Racing
31 Laps
DNF
Daniel Abt
Audi Sport ABT Schaeffler
30 Laps
DNF
Ma Qing Hua
NIO 333
25 Laps
DNF
Nyck de Vries
Mercedes-Benz EQ
18 Laps
DNF
Andre Lotterer
TAG Heuer Porsche
11 Laps
DNF
Felipe Massa
ROKiT Venturi Racing
6 Laps
DNF
Nico Mueller
GEOX DRAGON
2 Laps