Det store Formel E cirkus var denne weekend i Mexico til det årlige løb på banen, der også afholder det mexicanske Formel 1-grand prix. Layoutet var blevet ændret til i år, hvilket ikke bare gjorde banen hurtigere, det gav også en rigtig positiv effekt på overhalinger.
Samtidig var de normale 2 gange 4 minutters Attack Mode blevet erstattet af 3 gange 3 minutters Attack Mode, hvilket også var med til at skabe underholdning på banen med det ekstra Attack Mode. De to Mahindra-kørere startede bagerst efter at have udskiftet gearkassen i deres biler. Begge kørere ville også få en straf i løbet. En ti sekunder stop’n’go til Jerome D’Ambrosio og en Drive through til Pascal Wehrlein på baggrund af en superkvalifikation.
Hurtigste mand i kvalifikationen var dog Andre Lotterer og det vakte stor glæde hos Porsche, da det var deres første Pole Position i deres kun fjerde løb. Daniel Abt var heldig, at han kunne stille til start. Et voldsomt træningscrash sendte tyskeren på hospitalet og Audis mekanikere på overarbejde.
Mitch Evans tog starten fra Andre Lotterer og pressede sig i føring i det første sving. Her blev han resten af løbet og over de 45 minutter + en omgang trak han bare fra. Med få omgange tilbage kørte han sikkert og lod lidt af afstanden mellem ham og nummer to formindske.
Andre Lotterers løb gik fra pole til elendigt og endte med, at han tog sig selv ud af løbet. Kontakt med Mitch Evans i første sving fortsatte med en mindre afkørsel, der kostede lidt flere placeringer og senere i løbet havde han kontakt med væggen og tog noget bande med sig.
Det gav masser af røg og han endte med at få det sort/orange flag og blev tvunget i pit. Han kom senere på banen igen, men var ude af løbet. Nyck de Vries/Mercedes og Sebastien Buemi/Nissan havde også to gode løb, der dog for Nyck de Vries endte med en teknisk fejl på Mercedes-raceren, der også ødelagde Robin Frijns/Envisions løb.
De to DS Teecheetah-racere kørte to gode løb, hvor Antonio Felix da Costa endte med at køre sig helt op på plads to. Alexander Sims/BMW havde også en glimrende løb og kørte sig op igennem feltet i et løb, der bød på masser af overhalinger og afkørsler.
Felipe Massa/Venturi var en af kørerne, der lærte muren at kende. Ingen havde dog så voldsomt et uheld som Nico Müller, der kørte af tidligt i løbet, som krævede en kort safety car-periode til at få fjernet bilen. Sam Bird og mesterskabsførende Stoffel Vandoorne udgik også efter kontakt med muren.
At der blev kørt på en rigtig bane var tydeligt. Der var en helt anden kørsel på banen, og selv om muren også slog hårdt i Mexico, så var banen så meget mere tilgivende end de normale smalle bybaner, som der køres på.
Resultatet af Mexicos ePrix blev:
1
|
Mitch Evans
|
Panasonic Jaguar Racing
|
46:42.093s
|
2
|
Antonio Felix da Costa
|
DS TECHEETAH
|
+4.271s
|
3
|
Sebastien Buemi
|
Nissan e.dams
|
+6.181s
|
4
|
Jean-Eric Vergne
|
DS TECHEETAH
|
+14.331s
|
5
|
Alexander Sims
|
BMW i Andretti Motorsport
|
+19.244s
|
6
|
Lucas di Grassi
|
Audi Sport ABT Schaeffler
|
+28.346s
|
7
|
Oliver Rowland
|
Nissan e.dams
|
+29.750s
|
8
|
Edoardo Mortara
|
ROKiT Venturi Racing
|
+30.204s
|
9
|
James Calado
|
Panasonic Jaguar Racing
|
+30.796s
|
10
|
Pascal Wehrlein
|
Mahindra Racing
|
+31.132s
|
11
|
Jerome D’Ambrosio
|
Mahindra Racing
|
+32.818s
|
12
|
Robin Frijns
|
Envision Virgin Racing
|
+33.665s
|
13
|
Maximilian Guenther
|
BMW i Andretti Motorsport
|
+35.512s
|
14
|
Brendon Hartley
|
GEOX DRAGON
|
+36.399s
|
15
|
Oliver Turvey
|
NIO 333
|
+50.888s
|
16
|
Neel Jani
|
TAG Heuer Porsche
|
+1:04.891s
|
DNF
|
Stoffel Vandoorne
|
Mercedes-Benz EQ
|
35 Laps
|
DNF
|
Sam Bird
|
Envision Virgin Racing
|
31 Laps
|
DNF
|
Daniel Abt
|
Audi Sport ABT Schaeffler
|
30 Laps
|
DNF
|
Ma Qing Hua
|
NIO 333
|
25 Laps
|
DNF
|
Nyck de Vries
|
Mercedes-Benz EQ
|
18 Laps
|
DNF
|
Andre Lotterer
|
TAG Heuer Porsche
|
11 Laps
|
DNF
|
Felipe Massa
|
ROKiT Venturi Racing
|
6 Laps
|
DNF
|
Nico Mueller
|
GEOX DRAGON
|
2 Laps
|