Sidste uge blev der testet i Valencia på Ricardo Tormo-banen, hvor alle Formel E-hold har kunne teste deres biler, så teams og kørere kan lære de markant anderledes biler bedre at kende.
Et kæmpe teknologisk skridt fremad indenfor den elektriske verden. De nye biler bliver hurtigere end tidligere, kan opsamle mere energi og er på alle måder et skridt fremad, der bør kunne aflæses i sekunder på racerbaner.
Når først vi snakker sekunder i racing, så er skridtet stort. Problemet er at med højere fart, så skal der større bremsekræfter til. Umiddelbart ikke noget problem med de nye biler, der omdanner bremsekraften til energi, som genanvendes under acceleration, men testen i Valencia viste et stort problem.
Ved en inverterfejl slår bilens elektriske system fra. Det betyder, at de elektriske bremser ikke længere virker, og derfor skal de mekaniske bremser tage over. Problemet er, at de er kolde, da de ikke aktiveres under elektrisk nedbremsning.
Derfor forøges bremselængden væsentligt, da der ikke er bid i bremserne i starten. Det betyder, at kørerne potentielt vil ramme muren med markant højere fart, og fart betyder større chance for personskade, hvilket for alt i verden skal forsøges undgået.
FIA arbejder på et sekundært bremsesystem, som skal tage over hvis det primære bremsesystem svigter, men det kan ikke være klart til sæsonstarten i Formel E om halvanden måneds tid.
Så Formel E har et problem, der skal løses asap.