Officielt er der stadig mulighed for at blive en af de Formel 1-gridden, men en ændring i den nye Concorde-aftale giver interesserede hold en “dummebøde” på over en mia. kroner før de overhovedet har nået asfalten.
Det sker for at beskytte de enkeltes hold revenue og svarer til, at et interesseret hold skal betale 20 mio. dollars til hvert af de eksisterende 10 hold for at få lov til at stille til start.
Ideen er, at det 11., 12. eller 13. hold også vil få del af præmiepengene og dermed vil de resterende hold få lidt mindre. Man skal dog være end seriøs, hvis man lige lægger 1+ mia. kroner bare for at få lov at stille op, men naturligvis er de eksisterende hold fint tilfredse.
McLarens Zak Brown udtaler:
“Hvad de 200 mio. dollars’ intention er, er at beskytte de nuværende holds værdi.”
“Jeg mener hvis du tror på franchisens værdi, udviklingen i Formel 1, så vil du få de 200 mio. dollars tilbage og mere på et senere tidspunkt.”
Den virkelige intention er at sikre seriøse hold på gridden, så man slipper for “hold” som US F1, Stefan GP og Campos Meta1 o.lign. Campos udviklede sig i 11. time til Hispania Racing (senere HRT).
Zak Browns argument holder dog ikke. De 200 mio. dollars er ikke noget som det nye hold får igen. Da Haas kom i Formel 1 var de ikke berettigede til præmiepenge før den tredje sæson.
Men selv VW har nok svært ved at forsvare over for deres aktionærer, at de smider over en mia. kroner væk uden at have bygget en bil endnu. Så dermed har man indirekte lukket Formel 1 for nye hold.