EE: Røde flag, smadrede biler og sejr til Veloce i Hydro Xprix 2

Molly Taylor (AUS) og Kevin Hansen (SWE), Veloce Racing sejrede i Skotland Copyright Extreme E

Søndag var tågen væk, så vi fik to kvalifikationsheat per kørerduo, som afgjorde hvilke fem kørere, der kom i finalen og hvilke fem kørere som kom i Redemption Race. Det første heat i anden kvalifikationsrunde skabte drama og røde flag.

For mens Chip Ganassi Racing vandt deres andet kvalifikationsheat, så blev heatet ødelagt allerede i starten for allerede efter få hundrede meter ramte McLaren banegrænsen og spandt rundt. Carl Cox Motorsport ramte også banegrænsen, som bestod af halmballer og i et forsøg på at undgå en direkte kontakt med Timo Scheider i Carl Cox-bilen, så kørte Klara Anderson/ABT Cupra igennem halmballerne og endte på den anden side af banegrænsen. Der blev kaldt rødt flag med det samme, men skaderne på ABT Cupra-bilen var så store, at den ikke kom til at køre mere den dag.

Samtidig var flere halmballer ødelagt, så arrangørerne indsatte slow zones, i det område. Det gav en genstart, hvor CGR vandt. McLaren og JBXE modtog begge straffe efter, mens Carl Cox og ABT Cupra ikke gennemførte.

Andet heat i kvalifikationsrunde 2 vandt Veloce foran Andretti og X44. RXR og Sainz gennemførte ikke kvalifikationen. Kombinationen af de to kvalifikationsheat delte feltet i to.

Veloce, Chip Ganassi, McLaren, Rosberg og Sainz gik i finalen. De resterende fem hold i Redemption Race til kampen om pladserne udenfor Top 5. Der var dog kun fire startende biler i Redemption Race, da Carl Cox-bilen ikke kom til start efter skaderne i andet kvalifikationsheat.

Redemption Race havde sit drama. Det regnede hele søndag, og det gjorde banen mudret, og det mudder blev kastet op af de store dæk på Odyssey 21-bilerne. Derfor handlede det om at være forrest for bedste udsyn. Var der først mudder på forruden, så trods vinduesviskere var det svært at se noget.

Så X44 kørte op i bagenden på ABT Cupra og endte i halmballerne. Det gav så store skader, at bilen ikke kom videre. JBXE tog starten med Andreas Bakkerud bag rattet, Hedda Hosås kørte bilen i mål, så selv om det var det forkerte løb, så vandt Jenson Buttons hold et løb.

Andretti blev toer foran ABT Cupra, mens X44 i kraft af deres startplads tog plads fire med den ikke startende Carl Cox på sidstepladsen. Dermed var der kun den store finale tilbage, og naturligvis var der drama og møgbeskidte ruder.

Alle fem biler i finalen brugte deres Hyperdrive til at komme afsted i håbet om at komme forrest igennem de første sving, så du havde den reneste forrude. Veloce kom bedst fra start, og det var ved at gå galt i den første Slow Zone, hvor banen var så mudret, at bilerne havde svært ved at få traktion.

Sainz lå på p2, men så lavede Tanner Foust i McLaren dagens bedste overhaling udenom på Mathias Ekström, og tog andenpladsen. Rosberg-bilen havde som den eneste ikke virksomme viskere, så det var som at køre i blinde med udsynet fra en kaffekop. Når bilerne var i skiftezonen blev der hældt vand på forruden for at rense den lidt.

Efter skiftet lå Sainz foran Rosberg, og trods det manglende udsyn fyrede Mikaela Ahlin-Kottulinsky sit hyperdrive af, og kørte op og ramte Laia Sanz, der blev spundet rundt. Uden udsyn kørte Mikaela direkte ind i Laia Sanz, så bilerne holdt front mod front. Der var mere kontakt, og det slap Rosberg værst fra.

Sainz havde også så store skader, at Chip Ganassi som den rene underdog tog plads tre og den sidste plads på podiet.

Vinderen af Hydro Xprix blev Veloce Racing foran McLaren og Chip Ganassi Racing. Sainz og RXR blev firer og femmer med deres beskadigede biler.

Nedenunder kan du se først kørernes mesterskab, derefter holdmesterskabet.

Kørerstilling i Extreme E efter afdeling to
Teamstillingen efter afdeling to i Extreme E