Ferrari har nu bekræftet, at Robert Shwartzman stiller til start i FP1 på fredag i Holland.
—-
Der er ikke lavet på reglen om, at hvert hold skal stille en bil til rådighed til en rookiekører (under to grand prix-starter) i år, ligesom vi oplevede sidste år. Nyck de Vries var den mest brugte kører med FP1 for både Williams, Aston Martin og Mercedes. Ingen hold har dog givet FP1 til rookies endnu.
Eller det passer faktisk ikke for de fleste af os har nok glemt, at der er tre rookies med i år i form af Nyck de Vries (kun et løb), Logan Sargeant og Oscar Piastri. Ikke at vi har glemt, at de er med, men at de rent faktisk har udfyldt de tre holds rookie-deltagelse.
Det betyder dog stadig, at vi har syv hold tilbage, der skal stille en bil, som udgangspunkt en for hver kører på holdet, til en rookie, og vi ved Frederik Vesti i Mexico overtager den ene Mercedes.
Men så står vi ellers på bar bund. Det er nemt at forestille sig flere kørere få en chance. Red Bull har et væld af juniorer på deres talentprogram, så det er nemt at forestille sig Liam Lawson hos Red Bull, men hvad med AlphaTauri? Et godt bud er Ayumu Iwasa hos AlphaTauri. Theo Pouchaire burde også være selvskrevet hos Alfa Romeo, og så har Robert Swartzman nok de to test hos Ferrari.
Men hvad så med Haas? Rygtet siger, at Oliver Bearman vil få en FP1-træning der, men der er mange spørgsmål og kun 10 løb tilbage i kalenderen. Af disse er tre af dem sprintløb, så det er no go, da kørerne kun har en træning til hele weekenden.
Singapore kommer med et nyt layout i år og er en svær bane at lære på kort tid, og så er der den nye bane i Las Vegas, der vil kræve al den træning kørerne kan få.
Zandvoort, Monza, Mexico og Yas Marina er nok de logiske muligheder. Suzuka er også en oplagt mulighed. Der er ikke sprint og ingen forstyrrelser i form af F2 eller F3. Med Honda som leverandør til de to Red Bull-hold, så kunne man godt forestille sig en FP1-kører der.
Alpine har både Jack Doohan og Victor Martins i folden, Enzo Fittipaldi (Red Bull junior) kunne også være en oplagt mulighed. Regerende F2-mester Felipe Drugovich burde også være selvskreven hos Aston Martin, men der er flere spørgsmål og ganske kort tid til at få proppet rookies i deres biler.