Max Verstappen tog sejren i Canada og selv om han startede fra pole position, så måtte han køre 100% fejlfrit de sidste 15 omgange. Løbet havde hele tre safety car-perioder, hvoraf to var VSC, mens den sidste ikke gav mange plusser i Yuki Tsunodas karakterbog.
For Yuki Tsunoda skøjtede af banen på vej ud af pitten med kolde dæk, gled ind i dækmuren, smadrede hjulophængene og måtte trækkes ud, så safety car måtte en tur på banen. Det lagde op til et 15 omgange langt showdown mellem Max Verstappen og Carlos Sainz. Det var med DRS på samtlige omgange, men Max var iskold og holdt føringen.
Lewis Hamilton lå på lur til at snuppe føringen, hvis Max og Carlos havde lavet den mindste fejl. Lewis startede fra plads 4 og holdt pladsen. I løbets tredje sving var der kontakt mellem Lewis og Kevin Magnussen, der startede fra p5. Ingen punkteringer denne gang, men bilens forvingen fik slået en sideendplate løs.
Det gjorde Esteban Ocon opmærksom på, og marshals gav da også Kevin det sort/orange flag, så man kunne udbedre skaden og skifte forvingen. Herfra gik Kevins løb fra nogenlunde til skidt, og da løbet sluttede efter 69 omgange for Kevin, så var det med vores danske kører på sidstepladsen.
Mick Schumacher udgik med en defekt Power Unit, men denne gang var det kun den ene Ferrari-PU der udgik. Allerede efter otte omgange var der skår i Red Bull-garagen, hvor det som vanlig var på Sergio Perezs bil, der stod af. Er der problemer hos Red Bull, så er det stort set altid på den side af garagen, som Max ikke holder.
Fernando Alonso havde senkarrierens bedste kvalifikation, men ikke overraskende kunne han ikke holde andenpladsen. Det var dog en skuffelse at se Fernando slutte efter Esteban Ocon i løbet, men VSC ændrer på strategierne. Charles Leclerc blev Driver of the Day. Han startede fra p19 og sluttede på p5. Lewis Hamilton og Carlos Sainz var to og tre i ranglisten.
I perioder af løbet skete der ikke rigtig noget. Der var de obligatoriske tog, men som Carlos Sainz sagde efter løbet, så skal man være mere end 2-3 tiendedele hurtigere end den forankørende for at komme forbi.
Afslutningen af løbet var dog rigtig spændende, men resultatet betød, at Max Verstappen udbyggede sin føring i mesterskabet. Dog fik han ikke pointet for hurtigste omgang, det sørgede Carlos Sainz for at beholde.
Plads | Kører | Team | Afstand | Interval | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | |||
2 | Carlos Sainz | Ferrari | 0.993 | 0.993 | |
3 | Lewis Hamilton | Mercedes | 7.006 | 6.013 | |
4 | George Russell | Mercedes | 12.313 | 5.307 | |
5 | Charles Leclerc | Ferrari | 15.168 | 2.855 | |
6 | Esteban Ocon | Alpine | 23.890 | 8.722 | |
7 | Fernando Alonso | Alpine | 24.945 | 1.055 | |
8 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 25.247 | 0.302 | |
9 | Zhou Guanyu | Alfa Romeo | 26.952 | 1.705 | |
10 | Lance Stroll | Aston Martin | 38.222 | 11.270 | |
11 | Daniel Ricciardo | McLaren | 43.047 | 4.825 | |
12 | Sebastian Vettel | Aston Martin | 44.245 | 1.198 | |
13 | Alex Albon | Williams | 44.893 | 0.648 | |
14 | Pierre Gasly | AlphaTauri | 45.183 | 0.290 | |
15 | Lando Norris | McLaren | 52.145 | 6.962 | |
16 | Nicholas Latifi | Williams | 59.978 | 7.833 | |
17 | Kevin Magnussen | Haas | 1’08.180 | 8.202 | |
Yuki Tsunoda | AlphaTauri | ||||
Mick Schumacher | Haas | ||||
Sergio Perez | Red Bull |