Boganm: Porsche 962/88

Forsiden af Porsche 962/88 Copyright Porter Press

Porter Press er kendt for deres bogserie Great Cars. Flere af disse har vi anmeldt på GPnews.dk, og her kommer anmeldelsen af nummer 19, der handler om Porsche og specielt Porsche 962/88 -chassis 962 011.

Den seneste bog har godt nok fokus på 962 chassis 011, men bogen er mere end en hyldest og gennemgang af Porsches tid i Gruppe C-æraen fra 1982 startende med Porsche 956 til næste version 962 og de mange varianter, der faktisk var af denne model.

Udklip fra bogen Porsche 962/88
Copyright Porter Press

Bogen er skrevet af Serge Vanbockryck, og han har gjort sit arbejde godt. Naturligvis har han fået lidt hjælp i sin store research, men det ville næsten være umuligt andet. Der er så mange detaljer i beskrivelserne i de forskellige kapitler, så man nærmest bliver overvældet.

Bogen starter med en introduktion til den nye klasse Gruppe C, hvordan Lancia fik lov at køre en modificeret Gruppe 6-bil i 1982, hvordan Porsche dropper deres fabrikshold, hvilken rolle Indycar havde sidst i 1980’erne. Hvordan Bernie Ecclestone også fik indflydelse på mesterskabet fra 1989 og frem.

Vidste du at Le Mans i 1988 var tæt på en aflysning?

Når man først når 1989 så bliver det rigtig detaljeret. Vi starter med den tyske Super Cup-serie, går videre til selve FISA-mesterskabet, og så bliver de efterfølgende sæsoner frem til 1993 gennemgået med samme detaljerigdom.
1994 er ikke med, da Dauer Porsche 962 godt nok vandt, men det var ikke som en rigtig Porsche, men en gademodificeret 962.

Efter de detaljerede sæsongennemgange får vi alle topkørerne, der har kørt Porsche 962, igen, i detaljerede gennemgange, inden bogen slutter med et par kapitler om bilen. Hele fem sæsoner blev 962 brugt i topklasses sportsvognsprototype-racing.

Bogen er på 320 sider, indeholder mere end 500 billeder, og flere af dem er taget af den danske fotograf Ib Trebbien, som man stadig kan møde på danske racerbaner. En dygtig fotograf som altid er klar med et par gode råd.

Bogen er udgivet på Porter Press og koster ca 640 kroner uden porto. Da Porter Press er et engelsk forlag, så kan man med fordel kigge på danske boghandlere for at slippe for en kedelig hilsen fra Postnord og det danske toldvæsen.

Bogen får de varmeste anbefalinger af GPnews og er du fan af den tids sportsvognsracing, så bør den stå på din bogreol.