Vi er klar til løbet på Bahrain. Der er ikke længere kamp om de to verdensmesterskaber, men netop derfor bliver løbene tit mere underholdende, da det nu kun er resultatet der køres efter. Vejret er fint og projektørerne gør deres arbejde med at lyse banen op.
Tyve kørere vil sidde klar med foden på speederen, hånden på koblingen og håbet på at lave en af de starter Kevin Magnussen er blevet kendt for. Kevin Magnussen selv starter helt nede på plads 18 og Lewis Hamilton er forrest for 98. gang.
Alle biler kommer godt af sted på formationsomgangen. Lewis Hamilton tager starten, Bottas i den beskidte side taber en masse placeringer. På langsiden mellem sving tre og fire kører Romain Grosjean galt og hans bil bliver nærmest en ildkugle af en eksplosion og det røde flag kommer med det samme.
Lando Norris har en beskadiget forvinge og humper tilbage til pitten i sammen med de andre biler. Tv-billeder viser Romain Grosjean siddende i lægebilen, men hvad der er sket er ikke klart endnu. Da der ikke er kørt to omgange endnu, så bliver løbet genstartet som et helt nyt løb.
Romain Grosjean bliver hjulpet over til ambulancen og skal selvfølgelig til det store gennemcheck. Inde fra pitten er det tydeligt at se på kørerne, at de er lidt rystede oven på ulykken, men heldigvis er Romain Grosjean ikke i livsfare. Sebastian Vettel er blevet i sin Ferrari, mens de fleste andre kørere er ude.
En gengivelse af starten viser, at det er Daniil Kvyats Alpha Tauri, der får kontakt med Romain Grosjeans Haas og det sender VF20’eren i væggen, hvor kraften er så stor at bilen brækker i to. Dermed kommer benzinen ud og antændes. Tv-billeder viser, at der klappes i pitten, da Romain Grosjean kommer ud. Bilen har kilet sig igennem autoværnet og endnu engang må vi takke haloen for, at det er den og ikke Grosjeans hjelm, der tager den store energi.
Der er meldt om mindst 45 minutter til løbet kan genstartes. Løbet er meldt med genstart 18.35 lokal tid.
Klokken 16.35 dansk tid begynder den nye formationsomgang. Kørerne kommer ud på de samme placeringer, som de lå på da det røde flag faldt over banen og på de samme dæk. De tekniske skader er dog udbedret, så ødelagte forvinger er blevet skiftet ud.
Lewis Hamilton tager genstarten, Sergio Perez kommer næsten forbi Max Verstappen. Der går dog ikke mange sekunder før safety car kommer ud på banen. Daniil Kvyat og Lance Stroll rammer hinanden og det vender Lance Strolls bil rundt, så den ligger på hovedet. Kevin Magnussen kører i pit efter omgangen.
Sebastian Vettel beklager sig over, at Charles Leclerc dykkker inden om i genstarten, lidt i Styriens grand prix tilbage i juli. Valtteri Bottas dykker i pit og får nye dæk på bilen. Efter et par omgange bag safety car, så genstartes løbet på omgang 9 af 57.
Max Verstappen er klar da Lewis Hamilton træder pedalen i bund. Charles Leclerc forsøger at komme forbi Esteban Ocon ind i sving 1, men Ferrari-køreren må opgive. Carlos Sainz presser sig forbi Daniel Ricciardo. Længere nede kæmper Valtteri Bottas med at komme forbi Sebastian Vettel.
På omgang 10 er Top 10: Ham, Ver, Per, Alb, Nor, Oco, Lec, Sai, Ric, Gas
Max Verstappen beklager sig over vibrationer i bilen med den maleriske beskrivelse, at bilen hopper rundt som en kænguru.
Carlos Sainz presser sig forbi Charles Leclerc ind i sving 1-2. De to er holdkammerater næste år. Daniel Ricciardo kører også forbi Charles, der nu har de to Alpha Tauri efter sig. Charles’ holdkammerat Sebastian Vettel spinner ude på banen efter kamp med Valtteri Bottas og indtager nu pladsen som den sidste kører på banen.
Pierre Gasly tager Charles Leclerc for enden af start/mål-langsiden samtidig med at Daniil Kvyat idømmes 10 strafsekunder for episoden med Lance Stroll. Jeg ved dog ikke, hvor Daniil skulle have placeret sig, men straffen er dømt.
George Russell er nu oppe på plads 12 og med lidt held er der måske point i dag. Kimi Raikkonens Alfa Romeo ligner den har en mindre skade på forvingen.
Daniel Ricciardo kører i pit og skifter fra medium til hard. Omgangen senere starter den store pitstop-runde, hvor Daniil Kvyat skal afsone sin straf og Kimi får skiftet forvingen. Esteban Ocon har været i pit og han bruger kun få sving på at komme forbi Sebastian Vettel. Daniel Ricciardo sætter sin tidligere holdkammerat en omgang tilbage få sving senere.
Lewis Hamilton kører ind på omgang 19 og kommer ud på nye fordæk og en ændret forvinge.
Top 10 på omgang 20 er: Ver, Ham, Per, Alb, Sai, Gas, Lec, Rus, Bot, Nor
Daniel Ricciardo kører stærkt og presser sig forbi Antonio Giovinazzi og senere på omgangen Nicholas Latifi. Max Verstappen og Sergio Perez kører i pit på omgang 21. Max kommer ud efter Lewis Hamilton, mens Sergio Perez ender bag Carlos Sainz og Pierre Gasly.
Carlos kører dog i pit på omgang 22 og Alex Albon kører forbi Charles Leclerc. Sergio Perez på nye hard har ingen problemer med at overhale Pierre Gasly på brugte hard.
Lando Norris vil også være med og kører forbi Valtteri Bottas, der er oppe på plads 7 igen. Kevin Magnussen viger plads 12 til Charles Leclerc. Charles er så koldblodig, at han ikke er bange for at tvinge sig forbi.
På omgang 26 kører både Pierre Gasly og Valtteri Bottas i pit. Carlos Sainz har smidt lassoen ud efter Esteban Ocons Renault og han kommer forbi ind i sving 1.
Max Verstappen kører stærkt. Lewis Hamilton er tvunget til mindst et pit stop mere, da han skiftede fra medium til nye medium. Valtteri Bottas kører forbi Kevin, men George Russell kan godt forberede sig på en kamp, hvis han vil forbi. Der bliver dog ikke noget duel mellem de to, da Kevin kører i pit. Han holder stille i 3.6 sekunder, hvilket er lang tid i Formel 1-sammenhæng, men der tages ingen chancer ovenpå Tyrkiet-fadæsen.
Sebastian Vettel ligger bag de to Alfa Romeoer. Antonio Giovinazzi er kørt forbi Kimi Raikkonen. Hos Renault giver Esteban Ocon plads til, at Daniel Ricciardo kan køre forbi, men Daniel må lige beklage sig over radioen inden det sker.
Top 10 på omgang 30 er: Ham, Ver, Per, Alb, Nor, Sai, Ric, Oco, Gas, Lec
Antonio Giovinazzi presser Daniil Kvyat om plads 13. Sebastian Vettel kører forbi Kimi Raikkonen, der forbremser sig ind i sving 1. Valtteri Bottas presser Charles Leclerc i kampen om plads 10.
Han har dog ikke de store problemer med at komme forbi ned ad langsiden. DRS og nyere dæk og så er han tilbage i pointene.
Max Verstappen kører overraskende i pit på omgang 36. Alex Albon kommer også i pit. Max kommer ud på plads tre. Lewis Hamilton kører i pit omgangen efter, så han kører i pit omgangen efter. Lewis på nye dæk kommer ud lige foran Sergio Perez. Max er knap fem sekunder efter Lewis på plads tre.
På omgang 37 ser vi Racing Point-mekanikerne komme løbende med nye hard-dæk. Sergio Perez køre i pit. Daniel Ricciardo kommer ind på samme omgang, og så er Ocon igen forrest. Sergio Perez kommer ud efter Carlos Sainz.
Carlos er dog en formsag for Sergio Perez, der på nyt gummi bare kører forbi. Esteban Ocon lader dog ikke bare Daniel Ricciardo køre forbi, der må vente lidt længere før han kommer foran Renault-kollagen. Ren forbikørsel ned i sving 1 efter nye dæk og DRS.
Alex Albon kører forbi Carlos Sainz ind i sving 1, mens Valtteri Bottas igen kører i pit. Carlos Sainz kører i pit på omgang 40.
Top 10 på omgang 40 er: Ham, Ver, Per, Alb, Gas, Nor, Lec, Sai, Ric, Oco
Valtteri Bottas er ude på plads 11. Sebastian Vettel og George Russell kører også i pit.
Carlos Sainz bruger ikke lang tid på at tage plads syv fra Charles Leclerc og overhaler på baglangsiden. Charles Leclerc kører direkte i pit herefter og kommer ud på plads 12, men med næsten 15 sekunder op til Valtteri Bottas på plads 10.
Lando Norris forsøger at komme forbi Pierre Gasly. Bottas bruger dog ikke meget tid på at komme forbi Ocon, der bremser sig forbi ind i sving1.
Max Verstappen er under fire sekunder fra Lewis Hamilton, der dog virker til at styre løbet fra front.
Lando Norris tager Pierre Gasly på langsiden mellem sving tre og fire i en overhaling identisk med den Lewis Hamilton lavede på Sebastian Vettel året før, dog uden et spin fra Pierre Gasly.
Det hører til sjældenhederne, at Williams, og specielt Nicholas Latifi, overhaler en kører fra et andet hold, men Latifi overhaler og trækker væk fra Kevin Magnussen.
Lewis Hamiltons tempo er så højt, at han skal til at sætte Charles Leclerc en omgang tilbage. Max Verstappen tager endnu et pitstop på omgang 47. Der er dog ingen risiko for, at han mister plads to. Sergio Perez er fem sekunder efter Max og fem sekunder foran Alex Albon på plads fire, så det ligner et nyt podie til mexicaneren og Racing Point.
En sulten Carlos Sainz har sat sigtekornet på Pierre Gasly og svarer til radioen, at Gasly will be easy.
Top 10 på omgang 50 er: Ham, Ver, Per, Alb, Nor, Gas, Sai, Ric, Bot, Oco
Carlos Sainz bruger ikke mange kræfter på at komme forbi Pierre Gasly, da han accellerer forbi på vej mod sving 4.
Det ligner mere ren overlevelse for Alpha Tauri-køreren for Daniel Ricciardo kommer nu med høj fart. Kevin Magnussen er sidste mand i løbet. Pierre Gasly beklager sig over manglende traction.
Sergio Perez har motorproblemer og udgår på baglangsiden med flammer ud af motoren.
Det bringer safety car på banen og en trist Sergio Perez står ved muren, mens Racing Points mekanikere er knuste. Sidste år endte løbet også bag safety car.
Mercedes’ mekanikere står i pitten og var klar til et pit stop, men med kun to omgange tilbage når løbet ikke at blive genstartet igen. Det bringer Alex Albon op på plads tre. Lando Norris beklager sig over, at en marshall løbet over banen på baglangsiden.
Lewis Hamilton tager endnu en sejr. Man kan diskutere om han har måtte kæmpe for den. Valtteri Bottas advares om en mulig punktering på baghjulet. Radiomeldinger mellem Lewis og pitten efter løbet indikerer dog, at sejren ikke var så nem som den så ud.
Resultatet af Bahrains GP blev:
- Lewis Hamilton
- Max Verstappen
- Alexander Albon
- Lando Norris
- Carlos Sainz
- Pierre Gasly
- Daniel Ricciardo
- Valtteri Bottas
- Esteban Ocon
- Charles Leclerc
- Daniil Kvyat
- George Russell
- Sebastian Vettel
- Nicholas Latifi
- Kimi Raikkonen
- Antonio Giovinazzi
- Kevin Magnussen
- Sergio Perez (DNF – motor)
- Lance Stroll (DNF – crash)
- Romain Grosjean (DNF – crash)
Om en uge går det løs igen på samme bane, men på et ændret layout.