Aston Martin har haft noget af en sæsonstart. Desværre med negativt fortegn. Dette års bil er både for tung og for klumpet. Vægten og aerodynamikken er det største problem, og selv om bilen er på slankekur, så tager det tid at få formerne i orden.
Det forklarer Aston Martin teamchef Mike Krack.
“Bilen har potentiale, men vi har problemer med aerodynamikken og vægten.”
“Vi er allerede i gang med vægten, men ikke med aero. Hopperiet er som en mur for udviklingen. Det er meget frustrerende.”
Vægten er et stort problem for alle hold. Efter sigende vejer Aston-raceren 815 kg, Red Bull 810 kg, mens Ferrari kun skulle veje 800 kilo, men minimumsvægtener 798 kg.
Red Bulls Dr. Helmut Marko siger:
“Jeg tror der er et hul på ca. 10 kilo. Hvis vi oversætter det til omgangstid, så er det omkring tre tiendedele per omgang. Men at tabe vægt er desværre meget dyrt. Det er primært finansielt, men hænger også sammen med holdbarhed.”
“Det er et stort problem at læse indenfor budgetloftet.”
Budgettet er et problem for alle. En budgetforøgelse er blevet nævnt, men ikke alle bakker op. Årsagen til en forøgelse er den voldsomme inflation som verden oplever lige nu.
Alpine Racings CEO Laurent Rossi er ikke interesseret i en stigning.
“Regler er regler. Det vil være forkert at fortynde konceptet for budgetloftet nu.”
“Formel 1 er så interessant i øjeblikket fordi de store hold ikke længere bare kan proppe så mange penge i bilen, som de var vant til. Hvis det virkelig kun handler om fragtomkostninger, så må vi sikre, at et tilskud er eksklusivt til det.”