Ligesom Codemasters de sidste 10 år er kommet med et nyt Formel 1-spil med opdaterede baner og biler, samt en masse andet indhold, så udkommer der også årligt et tilsvarende spil for de motorcykelinteresserede. MotoGP hedder serien, som nu er nået til version 2019, og er man vant til Formel 1-spillene så bliver man kastet på dybt vand.
Naturligvis er der også her alle de officielle kørere, hold og baner, samt masser af indhold som ikke har direkte relation til den igangværende sæson, men som er guf for den MotoGP-interesserede fan.
Er du begynder til motorcykelspil, så findes de 2-hjulede pendanter til F2 og F3 i spillet i form af Moto2 og Moto3 og Red Bull Cup, som danske Simon Jespersen deltog i sidste år. De tre serier gør det lidt nemmere at lære spillet at kende inden man sætter sig på en fuldblodsbambusraket, der laver hjulspin næsten før du rører controlleren.
Jeg har haft spillet installeret i halvanden uge og jeg kæmper til stadighed med at vinde et løb, sågar at komme på podiet. Det endda på nemmeste sværhedsgrad for de her bæster reagerer med det samme. Brems ned, ned og ligge, vær forsigtig på gassen, klip apex og så trykke controllerens accelerationsknap ned igen. Det lyder nemt, men selv baner man mestrer til hudløshed i F1 er pludselig en mundfuld af de helt store.
En detalje i spillet er, at man ikke bare smider en motorcykel fra den ene side til den anden. Den er tung og tager noget længere tid at kaste fra venstre til højre end en Formel 1-bil gør. Så man skal tænke fremad samtidig med, at man skal kontrollere motorcyklen og de mange motorcykler omkring en.
Styrt en gang og det er en kæmpe udfordring. Styrt to gange og det er nemmere at starte forfra end at køre sig op. Jeg har kun spillet det med joypad på en PS4 Pro, men jeg tror ikke et rat giver den samme effekt som igen, i et Formel 1-spil.
Til gengæld er de der alle sammen. Altså de nye motorcykler og kørerne i klassen. Banerne fra 2019-kalenderen er der. En ting som spillet skal have stor ros for, men så igen er med til at gøre spillet svært er de andre køreres AI. Den kunstige intelligens er god. Motorcyklerne trækker ikke alle sammen til venstre i starten og så kan man køre højre om dem allesammen.
De slingrer på banen og ser de et hul, så går de efter det. Der er også alle de obligatoriske vinkler og selv om det er en svær vinkel at køre fra, så er “onboard” rigtig sjovt. Formel 1’eren ligger fladt i svingene, motorcyklen lægger man ned, så vinklen ændrer sig hele tiden og går man på baghjulet, så løfter styret sig.
Alle de klassiske muligheder er der. Quick Race, Multiplayer, karriere, historiske motorcykler, tidskørsel o.s.v. De historiske motorcykler er f.eks. 500cc-racere fra starten af 90’erne.
Det er muligt at købe en historisk pakke, så man får muligheden for at genopleve en del af 1992-sæsonen. Grafikken er fin og flydende og der er r*vmange udfordringer i vente, hvis du tør tage udfordringen op og forsøge at mestre den tohjulede udgave af Formel 1.
Jeg indrømmer gerne, at spillet er så svært, at jeg ser frem til at køre Formel 1 igen og det er heldigvis kun få dage væk. Jeg kan varmt anbefale spillet, men forvent ikke du mestrer det på samme og på samme tid som i Formel 1.
Spillet er udgivet af Milestone SLL og er udkommet på alle de gængse formater som X-box One, Sony PlayStation 4, Nintendo Switch og PC.
Tak til Niklas Alicki fra Kockmedia for anmeldereksemplar.