Det britiske forlag Porter Press International, som udgiver spændende og informative motorsportsbøger er nu kommet til kapitel 18 i deres Great Cars-serie. Denne gang handler det om bilen, der vandt kørernes mesterskab i 2009.
Brawn BGP 001 med chassisnummer 02 mere bestemt. Bilen som Jenson Button skrev historie i, da han meget overraskende startede sæsonen med sejre i fire af de første fem løb, inklusiv Monaco.
Bygget af “resterne” af Hondas 2009-design, som aldrig kom til verden, da Honda trak sig ud af Formel 1 efter 2008-sæsonen. Bogen er en gennemgang af 2009-sæsonen, men også årene der kom før og lidt af det som skulle komme til at ske.
Bogen er skrevet af forfatter David Tremayne, der har et væld af motorsportsbøger bag sig. Blandt andet bogen om Derek Warwick, som vi tidligere har anmeldt her på GPnews.dk. Det betyder informative velskrevne kapitler, men også en umulighed for at lære flere kapitler i træk.
Dertil får man for mange informationer, specielt inden man kommer til gennemgangen af sæsonen. Man får hele forhistorien for, hvorfor Honda lukkede holdet ned, og selv om Brawn endte med Mercedes-motorer, så tilbød Ferrari faktisk motorer før Mercedes.
Bogen er opdelt i otte hovedkapitler med flere underkapitler under hvert hovedkapital. Selv om bogen handler om Jenson Buttons bil, så spiller Rubens Barichello også en rolle. Hvordan kunne han ellers, når han var med til at gøre Brawn GP til Konstruktørmestre og selv tog flere sejre.
Bogen er på 320 sider med mere end 300 billeder. Den blev udgivet i juli måned og størrelsen er lidt mindre og lidt bredere end et A4-ark. Med 320 sider er den naturligvis tyk og kun med Hardcover.
Er man til den slags bøger, så får den GPnews’ anbefalinger. Rigtig velskreven og man lærer meget gennem David Tremaynes tekst. GPnews ser allerede frem til næste bog i serien Great Cars.
Du kan bestille bogen direkte hos Porter Press, men du kan også kigge efter danske forhandlere af bogen, da du ellers risikerer en hilsen fra Postnord.