Robert Kubica crashede sin Williams allerede før han kunne sætte en tid i søndagens forskudte kvalifikation. Forklaringerne til afkørslen kunne være en af mange, men en af de mest plausible kommer her.
For den bil som Robert Kubica trænede med fredag var ikke identisk med bilen han skulle kvalificere søndag. Fredag testede han en ny forvinge og var faktisk rigtig rigtig glad for. Søndag blev forvingen udskiftet med den gamle og dermed var bilens karakteristika ikke den samme.
Til polske ‘Onet Sport’ udtalte Robert:
“For første gang i lang tid blev situationen forbedret væsentlig med den nye vinge.”
“Men den blev fjernet før kvalifikationen, og ikke af grunde relateret til banen, men af andre grunde.”
“Jeg satte mig ned i bilen søndag og den var anderledes end før.”
“Holdet informerede mig ikke og det er ikke det rigtige at gøre.”
En umiddelbar god forklaring på, hvorfor han kørte af i opløbssvinget i kvalifikationen.
“Hvis man har en kører på holdet, som siger han kan presse mere ud af den (bilen, red.) nu og der ikke er nogle store problemer, så mener jeg alle hold ville være glade for det.”
“Af en eller anden mærkelig grund hos Willilams, så er det ikke sådan. Jeg ved visse ting allerede, men nogle grænser er nok blevet krydset nu.”
“Der er 20 sessioner tilbage i sæsonen, så lad os håbe at nogle ting løser sig.”
Mekanikerne fik stor ros for at genopbygge den ellers godt brugte racer efter mødet med muren.
“Mekanikerne gjorde et fantastisk arbejde, de fortjener en stor tak for det.”
En talsmand fra Williams forklarer grunden til, at man fjernede forvingen.
“Vi ønskede ikke risikoen ved at køre race med den nye vinge, så vi fortsat kunne evaluere den i Mexico.”
“Efter uheldet i kvalifikationen, vi traf den rette beslutning.”
Det er dårlig personalepleje ikke at informere køreren om en så stor ændring på bilen, men efter Robert Kubica har fortalt, at han ikke fortsætter hos Williams næste år, så kan man måske godt forstå holdets motiv.
Men var uheldet sket, hvis bilen var den samme?