Flere tyske medier skriver, at Toto Wolff stopper hos Mercedes efter denne sæson. Et rygte som har huseret flere gange de sidste par måneder, hvor både Toto Woll og stjernekører Lewis Hamilton har kontraktudløb efter sæsonen.
Både ‘Auto Bild Motorsport’ og ‘F1-insider.com’ bringer nyheden, som nu florerer på flere store internationale sites og naturligvis også danske for ingen kan sidde sådan en historie overhørig.
Flere ting indikerer, at det er mere end et rygte. For et par måneder siden blev holdets fremtid kastet op i luften. Man har vundet alt siden 2014 og har ikke rigtig mere at vinde. CoVid19 har ramt verden og alle bilfabrikanter bløder. Medarbejdere bliver sendt hjem, bilproduktionen er kraftigt reduceret og Formel 1 er en udgiftspost i omegnen af 2.5 mia. kr plus minus et par hundrede millioner.
Et salg af Mercedes vil frigive rigtig mange penge i det store regnskab, der kan bruges til at redde medarbejdere i det store cirkus fremfor at brænde pengene af på en sport som Formel 1.
Toto Wolff udtalte også i et interview med den østrigske tv-station ‘ORF’ 16. maj, at han overvejede om han overhovedet ville forlænge sin kontrakt med Mercedes. Det skal også ses, at efter Niki Laudas død, så har det ikke været lige så sjovt at gå på arbejde for Toto Wolff, der mistede en god ven og samarbejdspartner.
Der har også været interne ændringer i den store Mercedes-organisation, hvor Sebastian Vettel er blevet en brik i det store puslespil. Mercedes kan næsten ikke sige nej til den tyske Ferrari-kører, der er ledig på markedet efter denne sæson, men som Toto Wolff ikke skulle være interesseret i at få som makker til Lewis Hamilton. Tankerne går på to førstekørere og en intern krig a la Nico Rosberg og Lewis Hamilton.
Det vil samtidig gå ud over Valtteri Bottas, som Toto Wolff i sin tid var med til at få i Formel 1 hos Williams. Forholdet til Daimler koncernchef Ole Källenius skulle heller ikke være specielt godt og så har han sin lille søn derhjemme, som ikke ser sin far så meget som ønsket.
Mercedes har nu også et Formel E-hold, som de gerne vil have succes med, og så er der hele Aston Martin Lagonda-delen. Der er også det nye reglement i 2022 som kommer til at koste store summer at udvikle (dog under budget), så mange spekulerer i et salg af Mercedes AMG F1-holdet og så kun have motorleverancerne tilbage.
Rygterne siger, at Toto Wolff vil skrive kontrakt med Racing Point, der fra 2021 bliver til Aston Martin og netop Tobias Moers fra Daimler indtræder 1. august som ny CEO for Aston Martin Lagonda.
Rygterne er mange, men der er som sagt mange indikationer på, at Toto Wolff ikke længere har det så godt hos Mercedes AMG F1-holdet.