Alexander Rossi lavede en regulær Lewis Hamilton og dominerede løbet på Road America i Wisconsin. I et af de sjældne løb, der slet ikke havde nogen gulflagsperioder blev vi budt på underholdende race fra første omgang til det ternede flag.
Unge Colton Herta, der vandt på COTA, startede fra pole position. Ved sin side havde han Alexander Rossi, der var meget motiveret for at få vekslet de mange andenpladser han har haft på det seneste til den eftertragtede førsteplads.
Sidste års mester Scott Dixon startede helt nede på plads 12 og hans løb blev en flot opkørsel fra bagerst i feltet. Ryan Hunter-Reay ramte ham på første omgang og spandt ham rundt. Alligevel lykkedes det for New Zealænderen at køre sig helt op til plads fem i et løb, der lidt havde dækkene som tema på samme måde som i Formel 1.
Indycar kører også med to sæt. Prime eller Hard og Option (soft) som kendes ved røde dæksider. Options er lynhurtige, men holder ikke så lang tid og det fik vi et tydeligt bevis på sidst i løbet.
Her kørte Colton Herta på Option-dækkene, men da grippet forsvandt faldt han igennem feltet. Det var dog et langsommeligt pitstop tidligere i løbet, der havde sat ham tilbage i feltet.
De to Penske-kørere Josef Newgarden og Will Power havde en god duel om pladsen efter Rossi og Graham Rahal, der kørte i en hyldestbemaling til sin fars bil fra 1994, blev firer.
Marco Andretti var eneste DNF i løbet, der som sagt blev kørt uden brug af safety car.
Spænding var der i hele løbet, men lige som i løbet tidligere på dagen i Frankrig, så var det på de døende omgange, der rigtig kom gang i løbet.
En flot sejr til Alexander Rossi, der kom meget tæt på Josef Newgardens mesterskabsføring. Samtidig hævede han lige sin markedsværdi igen, da hans kontrakt med Andretti Autosport udløber efter denne sæson.
Rygterne nævner både Chip Ganassi Racing, Team Penske, naturligvis Andretti Autosport, men selv Formel 1 nævnes som en mulighed for 2020.
Resultatet af løbet i Road America blev:
Plads | Nr | Navn | Omg. | Diff | ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 27 | Alexander Rossi | 55 | 0.0000s | 54 | 2 | Honda | 395 | Andretti Autosport |
2 | 12 | Will Power | 55 | 28.4391 | 0 | 3 | Chevy | 294 | Team Penske |
3 | 2 | Josef Newgarden | 55 | 31.8443 | 0 | 4 | Chevy | 402 | Team Penske |
4 | 15 | Graham Rahal | 55 | 33.4094 | 1 | 5 | Honda | 244 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
5 | 9 | Scott Dixon | 55 | 39.1173 | 0 | 12 | Honda | 308 | Chip Ganassi Racing Teams |
6 | 10 | Felix Rosenqvist | 55 | 41.7825 | 0 | 18 | Honda | 209 | Chip Ganassi Racing Teams |
7 | 5 | James Hinchcliffe | 55 | 45.5520 | 0 | 9 | Honda | 216 | Arrow Schmidt Peterson |
8 | 88 | Colton Herta | 55 | 47.6935 | 0 | 1 | Honda | 183 | Harding Steinbrenner Racing |
9 | 22 | Simon Pagenaud | 55 | 53.8945 | 0 | 16 | Chevy | 341 | Team Penske |
10 | 30 | Takuma Sato | 55 | 58.9047 | 0 | 6 | Honda | 292 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
11 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 55 | 61.0878 | 0 | 15 | Honda | 271 | Andretti Autosport |
12 | 18 | Sebastien Bourdais | 55 | 63.9724 | 0 | 7 | Honda | 208 | Dale Coyne w/Vasser-Sullivan |
13 | 7 | Marcus Ericsson | 55 | 77.7859 | 0 | 17 | Honda | 183 | Arrow Schmidt Peterson |
14 | 21 | Spencer Pigot | 55 | 79.6032 | 0 | 8 | Chevy | 194 | Ed Carpenter Racing |
15 | 60 | Jack Harvey | 55 | 102.2460 | 0 | 19 | Honda | 133 | Meyer Shank Racing with Arrow SPM |
16 | 59 | Max Chilton | 55 | 106.5310 | 0 | 22 | Chevy | 101 | Carlin |
17 | 31 | Patricio O’Ward | 54 | 1 LAPS | 0 | 13 | Chevy | 115 | Carlin |
18 | 26 | Zach Veach | 54 | 1 LAPS | 0 | 14 | Honda | 153 | Andretti Autosport |
19 | 19 | Santino Ferrucci | 54 | 1 LAPS | 0 | 21 | Honda | 204 | Dale Coyne Racing |
20 | 4 | Matheus Leist | 54 | 1 LAPS | 0 | 20 | Chevy | 145 | AJ Foyt Enterprises |
21 | 14 | Tony Kanaan | 54 | 1 LAPS | 0 | 23 | Chevy | 156 | AJ Foyt Enterprises |
22 | 20 | Ed Jones | 54 | 1 LAPS | 0 | 11 | Chevy | 152 | Ed Carpenter Racing |
23 | 98 | Marco Andretti | 18 | 8 LAPS | 0 | 10 | Honda | 174 | Andretti Herta Auto w/Marco & Curb |