Torsdag den 25. maj var der bogreception på Forlaget Gyldendal, hvor den nye bog Tom Kristensen og Le Mans af Nils Finderup blev præsenteret. Bogen, der har undertitlen ’100 år med verdens største motorsportsløb’ handler naturligvis om det løb, der om halvanden uge fejrer 100 års jubilæum.
Tom Kristensen kender de fleste. Kongen af Le Mans med ni generelsejre, seks af dem i streg fra år 2000 til 2005. Født på en tankstation lå det ligesom i kortene, at fremtiden skulle have noget med motorer at gøre, men Tom var lang tid om rigtig at komme i gang. Faktisk var han 24 år gammel, da han vandt det tyske F3-mesterskab. Efter nutidens standarder var han en olding, da han først rigtig kom i gang med motorsporten, og så gik vejen over Japan.
Turen østpå var med til at give Tom K en åbenbaring. Naturligvis var Formel 1 det ypperste, men en test i en Toyota Gr. C-bil fik den hurtige jyde til at spærre øjnene op for sportsvognsracing og Le Mans. Nils Finderup er uddannet journalist og har en del bøger som forfatter på samvittigheden. En del af dem handler om en lyskrøllet ung mand fra Hobro, som i mangel på et Formel 1-sæde skrev historie på 13.6 km fransk asfalt vest for Paris.
Han vandt sit første løb i første forsøg sammen med Michele Alboreto og Stefan Johansson i en TWR-Porsche, men faktisk var han lovet en debut for Toyota i 1993 og for McLaren i 1995, faktisk den Le Mans-vindende bil, men begge gange blev han sorteper. En Formel 1-debut kunne være kommet sidst i 1994, men et princip om ikke at betale for et sæde betød, at sædet i stedet gik til Mika Salo.
En del af historien kender vi fra tidligere udgivne bøger, men bogen her giver både et rigtig godt tilbageblik, og så tager den skridtet videre frem til Tom Kristensens sidste Le Mans i 2014, og spreder sine vinger ud over alt det andet. Tom Kristensen testede bl.a. i Formel 1 for Michelin, han er fortsat aktiv som historisk kører, han er 100 årsjubilæets Grand Marshall, Tom Kristensen er stadig på toppen, nu bare som ambassadør for verdens største motorløb.
Tom Kristensen-delen af bogen er til UG og kryds og slange.
Så er der undertitlen ’100 år med verdens største motorløb’. Her forventede jeg, at løbets mangeårige historie, og både banens- såvel som teknikkens udvikling gennem historien ville blive dækket. Man kommer ikke udenom Mercedes’ ulykke i 1955 og der er da også et mindre kapitel om de vildeste ulykker. Der er også et kort kapitel om diesel overfor benzin, men hvor er kapitlerne omkring de største rivaliseringer på Le Mans f.eks. Ford vs Ferrari, de største kørere (her tilsidesætter vi Tom Kristensen), de største biler som Porsche 956 og 962.
Heller ikke rigtig de danske indsatser, der betød en klassesejr til Team Essexs Porsche RS Spyder med bla. Casper Elgaard bag rattet i 2009 er med.
Til receptionen blev der lagt vægt på, at det her var et teamarbejde, der blev klaret på kort tid, hvor selv receptionen gav en hånd med. Det er en flot bog i et stort format, lige under et A4-papir, med 272 sider og en god vægt, i Hardback så man føler man sidder med kvalitet i hænderne.
Der er altså noget fedt ved at sidde med noget håndgribeligt i hånden fremfor at kigge på en tablet eller en computerskærm.
Men den del der hedder 100 år synes jeg ikke lever op til forventningerne. Hvilket er en skam, men som en bog over Tom Kristensens karriere på Le Mans + det løse, der er den absolut anbefalelsesværdigt. Så jeg vil gerne anbefale bogen, men med det forbehold, at den store Le Mans-historie er mangelfuld.
Bogen udkom officielt på 100 årsdagen for første Le Mans. Vejledende udsalgspris er 379,95, men den kan findes på tilbud, hvis du søger på bogen.