Fredag blev de frie træninger kørt på Circuit of the Americas forud for søndagens løb. Den første træning havde 20% rookiekører og 5% comeback i form af Antonio Giovinazzi, der kørte FP1 for Haas.
Det skete i Kevins bil, så fra et dansk synspunkt var der ikke så meget at glæde at spore, da italieneren kørte af banen og lavede en beskadigelse af bilen. Det gav rødt flag og arbejde til Haas-mekanikerne.
Alex Palou (McLaren), Logan Sargeant (Williams), Theo Pouchaire (Alfa Romeo) og Robert Shwartsman (Ferrari) var alle FP1-debutanter, og ikke overraskende sluttede de blandt de sidste i feltet.
Robert Shwartzman som kender Mick Schumacher fra Ferrari Driver Academy sluttede få hundrededele efter Haas-kører. De tre andre lå indenfor et halvt sekund.
Carlos Sainz var hurtigste mand i Ferrarien og eneste kører under 1.37. Der skal ikke lægges for meget i tiderne, men Lance Stroll kørte sin Aston Martin ind på plads fire efter Carlos, Max og Lewis.
Anden træning havde The Usual Suspects i bilerne. Træningen var forlænget med 30 minutter så Pirelli kunne få den dæktest, der regnede væk i Japan, så der var en god blanding af umarkerede og de kendte dæk på banen.
Umiddelbart indikerede tiderne, at Pirellis testdæk var noget langsommere end de nuværende. Der er flere grunde til dette og en af disse hedder dækvarmere. Til næste år reduceres opvarmningstemperaturen til 50 grader.
Charles Leclerc var denne gang hurtigst, men med Valtteri Bottas og Daniel Ricciardo 2 og 3 og Mick Schumacher 5, så ved man at der er noget som ikke stemmer. Charles Leclerc var eneste kører i 1.36-segmentet og Nicholas Latifi var tilbage på sin vante plads som p20.