Fredagens to frie træninger er kørt og det var med Max Verstappen som hurtigste mand i begge sessioner. Der er dog tæt mellem kørerne i toppen og der var ingen tvivl om, at Pierre Gasly brugte hjemmebanefordelen, da han kørte sig ind som nummer to foran de to Mercedes.
Robert Kubica havde lånt Kimi Raikkonens bil i FP1, og polakken viste at man ikke bare sætter sig i en bil og kører stærkt. Han sluttede næstsidst i Alfaen, der denne weekend har et lidt ændret livery, da Alfa Romeo fejrer deres 111 års fødselsdag i Østrig.
Ferrari var ikke med i første træning. Carlos Sainz døjede med en mærkelig speederpedal og formåede både at spinne ud af sving 1 og ende med fronten mod bilerne, der kom ud af pit lane og køre i vejen for et par kørere. Pierre Gasly var på ingen måde tilfreds.
Daniel Ricciardo viste egentlig gode takter i FP1, sluttede som 12’er, men fire placeringer bedre end holdkammeraten Lando Norris. Lando Norris var den sidste kører indenfor et sekund på den hurtigste kører.
FP2 bød på noget af en sjældenhed og heldigvis for det. Valtteri Bottas formåede at spinne sin Mercedes ud af pitten, hvilket ikke var noget som gik ubemærket hen. En dum kommentar om dækopvarmning gjorde det nok ikke bedre.
McLarens mekanikere var hurtige til at hjælpe den uheldige finne, men der blev klaget til løbschef Michael Masi over, hvad der kunne være sket med McLarens folk. Mercedes er nu indkaldt til møde med banens stewards.
Flere kørere havde spins på banen og da der samtidig var en relativ stor risiko for regn, så blev der kørt rigtig meget på banen. Det blev der faktisk allerede i FP1, hvor det kun var Antonio Giovinazzi der kørte under 30 omgange.
Lewis Hamilton kørte faktisk den hurtigste omgang, men da han brød den tilladte banegrænse, så blev tiden annulleret. FP2’s store overraskelse var Daniel Ricciardo, der kørte sig op på p2. Den australske kører har ofte gjort det godt på Red Bull Ring, hvis omgang havde været god nok til at tage p1 i FP1, hvis ikke det var fordi banen også forbedrede sig for de andre kørere.
Esteban Ocon var også en stor overraskelse. Alpine er rimelig hurtige generelt, hvilket ses på Fernando Alonso er tæt på sin holdkammerat, men at ende p3 er alligevel noget af en bedrift.
Til gengæld var Ferrari igen ude af top 10, mens begge Aston Martin fulgte godt med ind i Top 10. Hvor Pierre Gasly sluttede 2’er i FP1, så kom han slet ikke på banen i FP2. Et problem med franskmandens power unit betød, at Honda måtte bruge hele sessionen på at gå den igennem.
På grund af Pierre Gaslys manglende tid var det kun de 14 første, der lå indenfor sekundet.