GPnews er i Spanien til grand prixet i Barcelona. Derfor kommer denne rapport desværre en dag forsinket, da der sker så mange ting på en tur, at det kan være svært lige at sætte sig ned og skrive.
Jeg vil derfor også prøve at inddrage lidt af oplevelsen på banen, da jeg slet ikke har det store overblik du som læser har, hvis du har set træningerne på tv. Første træning blev dog set fra G, C (tribunen med flest danskere i form af Kmag Fanzone), H og I. Det vil sige den sidste del af banen. I den sidste chikane var der ofte problemer med pitten. Lidt komisk at se bilerne køre langsomt i den sidste snegl for at få afstand til den forankørende.
Det gav nogle problemer, når en kører på en flyvende omgang skal forsøge at komme forbi. Som Valtteri Bottas, der kom godt i vejen for Max Verstappen til hollænderens store frustration.
Når man bevæger sig mellem tribunerne er det svært at følge tiderne, men det var tydeligt at Mercedes kunne køre stærkt. Det kunne Ferrari også, på banen kører de alle stærkt, men der er god forskel på, hvor hurtigt de tager svingene.
En god træning for Haas, som gjorde det fornuftigt i FP1. Det gjorde de også i testene før sæsonen og det skyldes formodentlig Pirellis dækcompounds. I Barcelona er det de tre hårdeste compunds der er med.
Træningen sluttede med rødt flag efter Lance Stroll kørte i dækvæggen.
Tiderne fra FP1 blev:
Plads | Kører | Team | Tid | Afstand | Omg. |
---|---|---|---|---|---|
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1m17.951s | – | 19 |
2 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1m18.066s | 0.115s | 20 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 1m18.172s | 0.221s | 20 |
4 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1m18.575s | 0.624s | 22 |
5 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1m18.943s | 0.992s | 25 |
6 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1m19.155s | 1.204s | 31 |
7 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1m19.180s | 1.229s | 27 |
8 | Pierre Gasly | Red Bull/Honda | 1m19.285s | 1.334s | 30 |
9 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Honda | 1m19.364s | 1.413s | 34 |
10 | Nico Hulkenberg | Renault | 1m19.450s | 1.499s | 25 |
11 | Daniel Ricciardo | Renault | 1m19.511s | 1.560s | 24 |
12 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1m19.844s | 1.893s | 14 |
13 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1m19.855s | 1.904s | 28 |
14 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1m20.021s | 2.070s | 28 |
15 | Alexander Albon | Toro Rosso/Honda | 1m20.030s | 2.079s | 25 |
16 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1m20.066s | 2.115s | 33 |
17 | Sergio Perez | Racing Point/Mercedes | 1m20.459s | 2.508s | 26 |
18 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo/Ferrari | 1m20.591s | 2.640s | 22 |
19 | Robert Kubica | Williams/Mercedes | 1m20.889s | 2.938s | 27 |
20 | George Russell | Williams/Mercedes | 1m20.990s | 3.039s | 23 |
Anden træning starter først klokken 15 og det er efter 3½ times pause. Tiden mellem 14 og 15 er decideret pause, men inden da har der været træning i Formel 2. Så tiden gik nede i Fanzone-området, hvor en overgearet spanier bl.a. delte endagspaddockbilletter ud til supportpaddocken.
Det vil sige F2, F3 og Porsche Supercup. Et dansk par var heldig at vinde adgang og jeg fulgtes med dem derned. Her mødte jeg Mikkel O. Pedersen hos hans nye hold i Porsche Supercup, hvor han i år kører med nummer 10 efter tre år med nummer 14.
Christian Lundgaard og hans ART F3-racer kunne jeg dog ikke finde, men det er en sjov oplevelse at gå rundt dernede, selv om det selvfølgelig ikke er Formel 1. Her mødte jeg Billy Monger, som var F3-køreren, der mistede begge ben for et par år siden i en forfærdelig ulykke.
Anden træning blev set fra tribunerne L og A samt på gåturen imellem disse. På L-tribunen sidder der også en del træninger og her var der en kontrovers mellem Kevin og en Ferrari-kører, hvor Kevin knyttede hånden. L og A har begge udsigt til de første sving og fra L får man også afslutningen af første sektor med.
De to Mercedes var meget lang tid om at komme ud i FP2 og selv om jeg godt vidste det var forkert, så sad jeg med følelsen af, at de var så overlegne, så hvorfor bruge tid på træningen. Jo mindre du er på banen, jo mindre chance for at smadre bilerne. Naturligvis forkert, men der kunne godt gå lang tid mellem nogle køreres runs.
Banen i Barcelona er rigtig publikumsvenlig. Flere steder er der flere vinkler at se. For eksempel bag M-tribunen, hvor Carlos Sainzs fans sidder kan man lige udenfor se bilerne høvle sig igennem sving 3 fra indersiden.
Undervejs mod tribune A kan man så se bilerne samme sted på ydersiden og der blev brugt både kerbs og grus til at komme igennem.
Daniil Kvyat måtte en tur igennem gruset lige foran tribune A, hvor dem der stod tættest på hegnet næsten har haft en fornemmelse af at kunne røre bilen.
Efter FP2 var slut gik turen hjem til Barcelona, som bestemt formår at begejstre, selv om det smådryppede i løbet af aftenen.
Tiderne fra FP2 blev:
Plads | Kører | Team | Tid | Afstand | Omg. |
---|---|---|---|---|---|
1 | Valtteri Bottas | Mercedes | 1m17.284s | – | 35 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1m17.333s | 0.049s | 35 |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 1m17.585s | 0.301s | 42 |
4 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1m17.673s | 0.389s | 41 |
5 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 1m18.035s | 0.751s | 30 |
6 | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 1m18.153s | 0.869s | 42 |
7 | Pierre Gasly | Red Bull/Honda | 1m18.238s | 0.954s | 34 |
8 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 1m18.355s | 1.071s | 40 |
9 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 1m18.658s | 1.374s | 45 |
10 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Honda | 1m18.722s | 1.438s | 40 |
11 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo/Ferrari | 1m18.727s | 1.443s | 30 |
12 | Alexander Albon | Toro Rosso/Honda | 1m18.779s | 1.495s | 44 |
13 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 1m18.839s | 1.555s | 33 |
14 | Nico Hulkenberg | Renault | 1m18.861s | 1.577s | 43 |
15 | Daniel Ricciardo | Renault | 1m18.934s | 1.650s | 40 |
16 | Lando Norris | McLaren/Renault | 1m19.041s | 1.757s | 43 |
17 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 1m19.427s | 2.143s | 37 |
18 | Sergio Perez | Racing Point/Mercedes | 1m19.448s | 2.164s | 40 |
19 | George Russell | Williams/Mercedes | 1m20.191s | 2.907s | 38 |
20 | Robert Kubica | Williams/Mercedes | 1m20.781s | 3.497s | 23 |