Spa i problemer

Lewis Hamilton Copyright Mercedes AMG

Spa-Francorchamps er måske nok kørernes favoritbane, men de sidste fem år har banen set sin mængde uheld. Flere med alvorlige skader, men desværre også med to dødsfald i form af Anthoine Hubert og sidste weekend Dilano van’t Hoff.

Vi har set voldsomme uheld i W Series, Jack Aitken i en Ferrari, og Juan Manuel Correa kæmper stadig med skader han fik for år tilbage.

Der snakkes specielt om Eau Rouge (Radillion er det rigtige navn)

, som det store problem med manglende afkørselsområder, men også andre dele af banen lider specielt under regnvejr. 2021 viste desværre, hvad overdreven regn kan gøre med et Formel 1-løb.

Umiddelbart må  man sige, at verdens bedste kørere bør kunne køre efter forholdene, men når visiret kommer ned, så har forstanden med at forsvinde.

Fernando Alonso
Copyright Aston Martin Racing

Fernando Alonso udtalte i Østrig:

“Jeg ved virkelig ikke om det er banen eller farten og udsynet. Det er ikke, at vi ikke kan køre under våde konditioner, men når vi ser alle de røde flag, udskydelser og fans, der bliver frustrerede derhjemme og ting som det.”

“Det er bare sådan bilerne fungerer nu, og synligheden er så dårligt, at vi ikke kan køre på visse baner ved en vis hastighed. Jeg ved ikke om det er et problem ed Spa, men det er noget vi ikke kan tillade sker igen.”

“Det skal være den sidste. Og ja. Jeg vil ændre den farlige sektion (Eau Rouge).”

Lance Stroll
Copyright Aston Martin Racing

Tilbage i 1994 ændrede man Eau Rouge-sektionen med en chikane. Upopulært men måske løsningen.

Holdkammeraten Lance Stroll er rasende. Kun relativt få år ældre end Anthoine Hubert og Dino van T’Hoff kan han mærke det på sin egen krop. Han kræver ændringer. Dødsfald og personskader har der været nok af.

“Det er ikke fair det som skete. Det er nødvendigt at kigge på det sving og ændre det fordi vi har mistet to unge talenter indenfor fem år.”

“Vi vil lege med ilden om et par uger. Igen. Ikke kun os, F2, F3-drengene, alle der kører igennem det sving hver uge.”

Max Verstappen foran Charles Leclerc. Et tear-off fra Max ødelagde Charles’ løb, da han måtte tage et ikke planlagt pitstop.
Copyright Red Bull Contentpool

“Selv hvis det er tørt, og nogle mister deres bil, det er et sving sving, du rammer væggen og kommer tilbage til midt på baneb. En bil kommer imod med 300 km/t – du er færdig.”

“Vil taler om det mellem kørerne ved møderne, men nogle gange kommer det ikke videre.”

Så er spørgsmålet om de belgiske arrangører er villige til at risikere deres Eau Rouge eller om de bliver tvunget til det for at bevare løbet.

I år køres der på Spa den sidste uge i juli. Det gør man også næste år, hvor weekenden er berammet til 26.-28. juli.