Saudis GP – Den forkerte mand på podiet?

Sergio Perez Copyright Red Bull Contentpool

Der var ikke den store tvivl om, hvilken kører der ville stå øverst på podiet. Ville det blive Sergio Perez, der startede fra pole position eller ville Max Verstappen køre sig fra p15 til sejren? Det skulle blive Sergio Perez, der fortsat er den perfekte street fighter med sejre på gaderne i Singapore, Monaco og Baku.

Max Verstappen gav sig dog ikke uden kamp og tog bonuspointet på sidste omgang fra Sergio Perez. Bonuspointet sikrede, at verdensmesteren forblev i føringen af mesterskabet over holdkammeraten.

Det var dog den sidste plads på podiet, der var drama over. Det er ikke noget vi ser mange gange, men Lewis Hamilton og nu også Fernando Alonso har prøvet at blive revet ned fra podiet og måtte aflevere trofæet til en anden kører. Max Verstappen mistede også en tredjeplads, men det var før podiet (USA 201

Hver gang er det dog sket efter podieceremonien, så den forkerte mand er blevet hyldet på podiet. Fernando Alonso er dog selv skyld i, at han missede sit podie nummer 100. Han holdt forkert i startbåsen og fik derfor en straf på fem sekunder, som skulle afvikles under første pit stop. Selv om man ikke må røre bilen imens tidsstraffen tæller ned, så rørte den bagerste Jackman bilen ned og dermed blev straffen ikke taget korrekt.

I Bahrain gav det Esteban Ocon en ekstra tidsstraf på 10 sekunder, men med få omgange tilbage i løbet i Jeddah blev George Russell på plads fire bedt om at køre sig under fem sekunder, da der var en chance for en ekstra straf til Fernando. Samme besked fik den spanske kører og han trak sig lidt over fem sekunder væk.

Da løbet sluttede var Fernando Alonso derfor treer. Fem strafsekunder ville ikke ændre resultatet, og podieceremonien gik i gang. Men så kom beskeden. Alonso fik ti strafsekunder for en episode i pitten. Dermed var Alonso næsten fem sekunder efter George Russell og lige foran Lewis Hamilton.

Så det blev en overrækkelse af trofæet til George Russell, som måtte nøjes med den officielle pressekonference. Den endelige top 10 kunne dog have set en smule anderledes ud, men ligesom i ’22, så kom en safety car på det forkerte tidspunkt for et par kørere.

Det var et par “gratis” pit stop, da Lance Strolls Aston Martin måtte fjernes under en safety car. At man valgte at bruge safety car virker uforståeligt, da canadieren havde kørt bilen så godt som i sikkerhed. En Virtual Safety Car kunne have klaret det ene, og TV3 kommentator John Nielsen sagde direkte på tv, at Aston Martin direkte forsøgte at lave en ‘Crashgate’ (Singapore 2008, red.).

Noget af en beskyldning fra den rutinerede kommentator, men det giver bare ingen mening. Straffen alene hvis det var bevidst ville være en diskvalifikation af Aston Martin, en kæmpe bøde og sandsynligvis en udelukkelse af Lance Stroll fra mesterskabet. Så lige detaljen, at Fernando Alonso ikke havde taget sin tidsstraf endnu.

Charles Leclerc startede som den eneste kører på Soft. Ferrari-køreren startede fra p12 efter de ti strafplaceringer efter kvalifikationen og kørte sig forbi flere konkurrenter med sine blødere og hurtigere dæk. Da han tog sit eneste pit stop kom han tilbage på banen på Hard. Holdkammeraten Carlos Sainz startede på Medium og skiftede til Hard. Spanieren var først på banen og her var han foran Charles resten af løbet.

Fernando Alonso tog starten og kom først igennem første chikane. De næste par omgange holdt han sig foran Sergio Perez, men da DRS først blev givet frit, så var han færdig. De næste mange omgange holdt han sig i DRS-afstand af mexicaneren, men så begyndte Sergio at træde lidt ekstra på speederen.

Oscar Piastri var lørdagens store overraskelse. I kun andet forsøg kom han i Q3, men da løbet startede beskadigede han sin forvinge og måtte en tur i pit. Dermed var hans chancer for top 10 væk.

Alpine havde et godt løb. Esteban Ocon og Pierre Gasly sluttede begge i top 10. De gjorde ikke meget væsen af sig, men kørte et godt løb. Kampen om det sidste point sikrede Kevin Magnussen sig.

Trods ældre dæk lykkedes det for Kevin overfor flere omgange at få nedkæmpet Yuki Tsunoda, men der skulle flere overhalingsforsøg til. Det lykkedes dog og Kevin var glad for pointet som kulminationen på en weekend, der startede svært og en god kvalifikation blev hæmmet af et gearkasseproblem.

Williams startede godt. Alex Albon var en trussel i starten af løbet, men udgik i løbet. Logan Sargeant havde også et godt løb, men mistede pusten sidst i løbet hvor han blev fyldet i en McLaren-sandwich.

Arrangørerne har ændret flere sving, så synligheden er blevet bedre, og først viste de unge løver i F2, at man kan køre et hovedløb uden Safety Car, og så viste Formel 1-kørerne at det kunne de også. Der var ingen store crash og den eneste Safety Car i løbet burde ikke have været der. Arrangørerne forsvarede sig dog med, at de fra de billeder de havde til rådighed ikke var sikre på, hvor Lance Stroll holdt.

For at gøre det hele endnu mere komisk, så protesterede Aston Martin med ekstra beviser over tidsstraffen, der flere timer efter løbet blev trukket tilbage fra FIA. Dermed fik Fernando Alonso lov at beholde sin tredjeplads og trofæet tilbage fra George Russell.

Resultatet af Saudi-Arabiens GP blev:

Saudi-Arabiens GP 2023