Så blev FDA-kørere sat på græs

FDA Mick Schumacher, Robert Shwartzman og Callum Illot Copyright Ferrari Media

Eller rettere asfalt, da Mick Schumacher, Callum Illot og Robert Shwartzman igår testede Ferraris SF71H på Fiorano forud for Mick og Callums officielle FP1-debuter næste weekend i Tyskland.

Robert Shwartzman må vente til Abu Dhabi før han får en officiel FP1-debut.

FDA Robert Shwartzman
Copyright Ferrari Media

Robert Shwartzman udtalte efter sin test:

“Jeg har drømt om dagen, hvor jeg ville køre en Formel 1-bil for første gang siden jeg var en lille dreng og endelig var i dag dagen. At køre bilen var fantastisk og meget sjovt.”

FDA Robert Shwartzman
Copyright Ferrari Media
FDA Robert Shwartzman
Copyright Ferrari Media

Efter Roberts test var det tid til Callum Illot. Han har testet en Sauber C38 sidste år i Bahrain.

Callut udtalte efter testen:

“Det var en uforglemmelig dag. Jeg har allerede kørt en Formel 1 bil sidste år, men i dag kunne jeg komme overens med bilen med bare til 10 dage til min debut i en grand prix-weekend. Det var meget brugbart og jeg takker Ferrari for at give mig denne mulighed.

FDA Callum Illot
Copyright Ferrari Media
FDA Callum Illot
Copyright Ferrari Media

Sidst var det Mick Schumachers tur. I kraft af efternavnet har han fået lov til lidt mere end de to andre. For eksempel et par opvisningsomgange i farmands Ferrari F2004, senest på Mugello, men også Michaels første VM-bil Benetton B194 på Spa.

Sidste år testede han en dag for Ferrari og Alfa Romeo i Bahrain, men i dag kom så den rigtige bil.

FDA Mick Schumacher
Copyright Ferrari Media

“Jeg vil gerne takke Ferrari og FDA for at give muligheden for at komme bag rattet på en hybrid-drevet Formel 1-bil et par dage før min debut i en grand prix-weekend på Nurburgring. Det var meget brugbart til at vænne sig til alle procedurerne igen, som er megeet komplekse og også hvordan et hold arbejder på topniveauet af sporten.”

Mick Schumacher i F2004 på Mugello
Copyright Ferrari Media

“For et par uger siden i Mugello fik jeg lov at køre en F2004, en fantastisk, men ret gammeldags nu. At komme bag rattet på en 2018-hybridbil tillod mig at forstå hvor vigtig elektronikken er for Power Uniten og hvor meget fremgang Formel 1 har lavet hvad angår aerodynamik.”