Rotationsprincip i kommende sæsoner

Hockenheim 2018 Copyright Pirelli

Hvordan får man flere løb i Formel 1 uden at øge kalenderen? Man genindfører det samme rotationsprincip som blev indført i 2008 med det tyske grand prix. Den gang skiftede Hockenheim og Nurburgring til at afholde grand prixet.

Med Audi i Formel 1 fra 2026 er forventningen, at det tyske grand prix vil vende tilbage på kalenderen. Alpine ser også gerne det franske grand prix vender tilbage, og det kunne ske ved et rotationsprincip mellem de to lande.

Starten på Tysklands GP 2019
Copyright Pirelli

Det siger Hockenheims chef Jorn Teske i et interview til tyske ‘Sport1’:

“Vi ser frem mod yderligere diskussioner omkring Formel 1 i Tyskland.”

“Vi er glade for, at Audis ankomst har bragt en ny dynamik til diskussionen. Men vi har hele tiden været i kontakt med Formel 1. Vi stopper aldrig.”

“Men det betyder ikke, at der altid er noget nyt at rapportere. Og vi ved også, at det ikke bliver nemt, men når en global spiller som Audi åbner nye vejr, så vil vi naturligvis byde det velkommen og er meget interesseret i at udveksle ideer med alle involveret.”

Problemet for Hockenheim er, at gebyret for at afholde Formel 1 ikke er blevet mindre efter, at Liberty Media har overtaget Formel 1. Medmindre grand prixet får massiv statsstøtte, så er det nærmest umuligt at komme ud med et overskud, bare at gå i nul.

Starten på Eiffels GP
Copyright Red Bull Contentpool

Derfor droppede Tyskland ud af kalenderen. Det samme gjorde Malaysia, og selv om Malaysia gerne ser et comeback, så har de ikke råd. Derfor foreslår Jorn Teske rotationsprincippet igen.

“Vi står ved vores mening, at et Formel 1-løb ikke skal ruinere os. I den henseende må man lede efter måder at forene de forskellige interesser på.”

“Jeg mener det er en rigtig god ide at have en alternativ løsning.”

“Jeg kan forstå, at Formel 1 ønsker variation i kalenderen. Og på den anden side vil vi kun skulle finde de enorme resurser til at afholde et Formel 1-race hvert andet år, men samtidig bevare billedet og statusen af at være en Formel 1-bane.”

“I den henseende er det absolut ideelt. Hvis der var en rotation mellem de to tyske baner, og jeg nævner vores kolleger fra Nurburgring. Det vil helt sikkert være fint med de tyske fans og også hos mig.”