Renault foreslår, at motorudviklingen fastfryses når der kommer et helt nyt reglement i 2021. Uden de dyre udviklingsmotoromkostninger, så kan holdene fokusere på at bruge deres sparsomme budget på udvikling af bilerne.
Cyril Abiteboul udtaler til ‘Auto Motor und Sport’:
“Med budgetloftet og en mere fair distribution af penge, så er to af vores krav mødt.”
“Fra 2021 og frem bør motorudvikling også blive fastfrosset. Da vil alle være på et lignende niveau alligevel.”
Mercedes’ Toto Wolff kan godt bakke forslaget op.
“Hvis vi på en kalibreret testbænk kan finde, at power og torque blandt de fire motorer er indenfor en procent, så giver en udviklingspause god mening.”
Dr. Helmut Marko fra Red Bull er heller ikke afvisende.
“En motorfastfrysning bør komme. Ellers stikker omkostningerne af. Den sidste tiendedel er altid den dyreste.”
“Vi så allerede i V8-æraen, hvor mange penge der kan blive sparet ved en fastfrysning. Med de monstre som vi har nu, vil besparelserne blive endnu større.”