DASU netværket Racing for Denmark inviterede til amerikansk aften, hvor temaet, you guessed it, naturligvis var vores to danske stjerner i USA. De to Christian’er med efternavnene Lundgaard og Rasmussen.
Det foregik på Sallie’s i Racehall CPH, og når man laver et arrangement ovenpå en gokartbane, så kan man naturligvis ikke undgå, at de lige skal ud og prøve kræfter med banen.
DASU Talentchef Bo Baltzer Nielsen bød velkommen og Morten Alstrup var konferencier. Med temaet The American Way var der naturligvis burgere og milk shakes til deltagerne. I mens maden blev serveret var de to racerkørere nede og hygge sig med lidt gokart.
Her havde de bl.a. racerkøreren Emil Dose med ude på banen og lidt pudsigt sad de to Christian’er i nummer 10 og 31, Emil i nummer 14. Tre numre som alle har noget med Alpine at gøre. Det var dog hyggekørsel på banen, hvor der ikke blev kørt efter hurtigste tid.
Christian Lundgaard kørte tiden 1.18.803, mens Christian Rasmussen kørte 1.19.7. Det var dog også mere hyggerace end krig mellem venner. Ingen tvivl om at der kunne køres hurtigere, men ingen af dem var i kampuniform og udrustning. De viste, at man kan køre fire karts ind i et sving og komme fire karts ud af svinget. Det var ikke sket i en skarp situation.
Selve interviewsene med Hr. Lundgaard og Hr. Rasmussen foregik som et talkshow med den undtagelse af, at de to herrer stod op fremfor at sidde i et par store Chesterfield stole. Dermed kunne alle se dem, mens Morten Alstrup stillede spørgsmål. Vi fik en gennemgang af, hvordan de var kommet til USA og hvorfor de havde valgt den amerikanske vej.
Formel 1 er jo drømmen, men realismen kom hurtigt. For Rasmussens vedkommende handlede det meget om økonomi. Alle ved motorsport kører på penge, men i USA rækker pengene bare længere. Scholarships for mesterskaber kan hjælpe dig et godt stykke af vejen videre.
Christian Rasmussen havde taget et par beviser med på dette. De to mesterskabsringe for titlerne i US F2000 og Indy Pro 2000 samt den store pokal fra US F2000.
Indy Lights var klassen, som Christian Rasmussen kørte i år for Andretti Autosport. Debuten så ud til at være en sejr, men en fejl på brændstoffet stoppede debutsejren 1½ omgang fra det ternede flag, og var egentlig en god indikator på sæson 2022, der heldigvis bød på to sejre på Road America og i sæsonafslutningen Laguna Seca.
Efteråret har også budt på en sportsvognstest for ERA Motorsport, der førte til debut i Petit Le Mans på Road Atlanta. Den opgave var Christian så god til, at han kunne fortælle, at han er tredjekører på holdet til de tre store Endurance Races næste år. Det vil sige Daytona, Sebring og Petit Le Mans.
Ud over dette kom det frem i sidste uge, at 2023 bliver for det mesterskabsvindende hold HMD Motorsport i Indy Lights. Der er dog lige det med budgettet, så hvis der skulle være nogle interesseret i at støtte et ungt talent på vej mod toppen af amerikansk motorsport, så er muligheden her.
Det at støtte unge talenter er den primære årsag til, at netværket Racing for Denmark er etableret.
Christian Lundgaard er nu etableret i Indycar. En god debut på Indianapolis Road Course i 2021 blev ødelagt af et maveonde, men det bragte Lundgaards navn frem i medierne. Det var medvirkende til, at Lundgaard fik 2022-kontrakten i Indycar for RLL-holdet.
Sæsonen var nærmest delt i to halvdele. Første del (heldigvis) var den uheldige. En test på Sebring under sommeren i 43 graders varme, hvor der blev testet dampers på tre biler i alle mulige kombinationer, blev starten på den fremgang, der skulle ende med at gøre Christian til Rookie of the Year.
Den berygtede aeroscreen på Indycar-bilerne blev kort omtalt. Her udmærkede den jyske kører sig ved faktisk at rose den. Dog ikke i regnvejr, så kunne man intet se. Han er nu bidt af Indycar, der ifølge #30 minder lidt om gokart, hvor wheel banging ikke ødelægger ens løb.
Efter en pause var der optræden af Elvis Prestley. Han var lidt træt som han sagde. Han havde trods alt været død i et par årtier, og da Elvis has left the building var blevet sagt, så blev vi præsenteret for det unge talent Sebastian Øgaard, der startede sæsonen i Euroformula for Van Amersfoort Racing, men VAR trak sig midt på sæsonen, og så stod han uden et sæde.
Sebastian har dog fået muligheden for at køre nogle løb i Formula Regional for finske KIC Motorsport, og rent faktisk havde den unge jyde travlt. Han skulle flyve til Finland senere på aftenen for at køre simulator inden turen går til Barcelona for at køre i weekenden.
Der blev sagt farvel til Sebastian, der skulle nå et fly og aftenen sluttede med en lille konkurrence, hvor Søren Ignaz var vært. Her blev umiddelbart stillet nogle svære spørgsmål, som ingen kunne gætte i første forsøg. For eksempel lød åbningsspørgsmålet hvor mange gange Christian Rasmussen havde brækket en arm eller et ben. Svaret viste sig at være syv.
Her fik vi også en god historie fra Bo Baltzer Nielsen om en af de gange, hvor amarkaneren havde brækket en arm. Christian havde opsøgt Bo ved et gokartstævne fordi han ikke måtte komme ud og køre. Det synes han var meget unfair, men det viste sig så, at det var fordi den ene arm var i gips efter et kompliceret brud.
Der blev takket for fremmødet og fortalt om spændende arrangementer i 2023. Tidligere i år havde der været et netværksmøde hos Strøjer, hvor den nykårede F4 Danmarksmester Julius Dinesen havde været forbi.
Tøv ikke med at udforske Racing for Denmark, og se om det måske var noget for dig til 2023-sæsonen.