Nyt Eau Rouge i 2022

Pierre Gasly Copyright Red Bull Contentpool

Efter flere voldsomme uheld i Eau Rouge, der tilbage i 2019 kostede Antoine Hubert livet, og flere hospitalsbesøg, er arrangørerne i Belgien tvunget til at gøre noget ved det berømte og berygtede Eau Rouge.

Det har allerede kostet livet for den historiske bygning for at skabe mere plads til afkørselsarealer, og Eau Rouge vil også få en ny skarpere profil til næste år.

Sidste gang Eau Rouge har haft en anden profil var i 1994, da det blev mere end en chikane end en svingsektion.

Banen har en lokal racerkører som “teknisk kørerkonsulent” i Pierre-Yves Rosoux, der har testet flere konfigurationer af Eau Rouge. Da man ikke lige har en Formel 1-bil til rådighed er der brugt en BMW M2 CS GT4-bil.

Max Verstappen
Copyright Red Bull Contentpool

Til franske ‘Auto Hebdo’ siger han:

“Den nye mere vinklede version kræver jeg bremser 20 meter tidligere.”

“Når bremsefasen er ovre er jeg på 160 km/t i det nye Raidillon sammenlignet med 180 før. På toppen af bakken er jeg på 170 i stedet for 182 i svinget, som vi har kendt så længe.”

Men er det nok? Det er Pierre-Yves selv i tvivl om.

“Jo mere vi ankommer til Raidillion med high-performance-biler, jo mindre vil afstanden være. Denne version skaber også andre problemer på toppen.”

“Det er sandsynligt, at der vil komme flere test de kommende uger.”