Monza klar til at forlade Formel 1?

Monza 2017 Copyright Ewert Foto

Det vil være en skam, hvis det skulle ske. Monza er den eneste bane, der har været en del af Formel 1-kalenderen siden starten, 1980 undtaget, men i år køres det sidste løb på den nuværende kontrakt. Man vil meget gerne forlænge kontrakten med minimum tre år, men ikke for hver en pris.

I 2022 fejrer banen deres 100 års jubilæum og derfor betyder det meget for ACI (den italienske automobilklub), at de kan fejre jubilæet med toppen af motorsport. Dog er Liberty Media ikke nemme at forhandle med.

Sebastian Vettel i 2015 på Monza
Copyright Ewert Foto

Til den italienske avis ’Corriere della Sera’ udtaler formanden for ACI, Sticchi Damiani:

”En fornyelse er langt væk, men vi har tiltro til, at en løsning kan blive fundet til alles interesse.”

”Ligesom Monza er opsat på at afvikle F1, på samme måde er det vigtigt for F1 at have Monza.”

Ferrari fan
Copyright Ewert Foto

”Til 2019-udgaven betaler vi $24 millioner – en meget høj pris. Vi ønsker at fortsætte, men kun en i en økonomisk bæredygtig ramme.”

”Vi kan ikke risikere ACI’s budgetter.”

Til avisen ‘Corriere dello Sport’ siger Sticchi Damiani:

”Prisen man betaler til Liberty Media hvert år er i gennemsnit meget høj. Det er virkelig svært at forestile sig, at i vores tilfælde kostede grand prixet på Monza i 2018 $24 mio, hvilket er et stort beløb.”

”Liberty Medias krav er for tæt på, hvad vi havde før og uheldigvis stigende, hvilket ikke er muligt.”

”ACI vil gøre sin del, da vi er helt klar over vigtigheden over den rolle vi udfylder, men vi må have en chance for økonomisk bæredygtighed.”

Stejlkurven på Monza
Copyright Ewert Foto

“Vi er nødt til at overbevise Liberty Media, at Monza har en uerstattelig værdi til verdensmesterskabet og vi ønsker, at det bliver anerkendt.”

“Der er en forhandling i gang med større sindsro end hvad vi underskrev aftalen med Bernie Ecclestone.”

Monza var en af de 16 baner, der mødtes i mandags i Formula One Promoters Association, der udtrykte bekymring over Liberty Media og Formel 1’s fremtid.