Ferrari havde det bedste udgangspunkt til at vinde i Miami. Charles Leclerc startede fra pole, Carlos Sainz på den anden side af forreste startrække. Det fik Max Verstappen dog hurtigt ændret på, da han tog Carlos allerede i starten og på omgang ni gik forbi Charles Leclerc.
Herefter trak han fra indtil en safety car fjernede forspringet. Pierre Gasly fik problemer med sin bil, kørte ustabilt og da Lando Norris ville overhale, ramte de to hinanden. Norris udgik, vragdele på banen og først en Virtuel, siden en rigtig safety car. En kontakt med Fernando Alonso, som spanieren senere fik en fem sekunderstidsstraf for, ødelagde Gaslys bil.
Det passede George Russell perfekt. Han havde kørt meget langt på de hard, som han startede løbet med. Få omgange før havde han foreslået pitten at lave en ‘Albon’ eller fordansket at køre så langt som muligt på dækkene.
De to Aston Martin startede fra pitlane, da man havde underkølet brændstoffet og derfor måtte tage det ud af tanken. Da det skete udenfor den lovlige tid, så fik de en pitlanestart som straf. Begge startede på Hard, og de skulle få en rolle senere i løbet, hvor de agerede hurtige chikaner for de kørere, som allerede havde skiftet dæk.
Haas havde deres problemer med at komme forbi de to Aston-biler, og når de endelig var kommet forbi, så at holde placeringen. Sidst i løbet forsøgte Mick Schumacher et optimistisk forsøg på at komme forbi Sebastian Vettel, men det resulterede i et sammenstød, så kraftigt at Sebastian Vettel udgik.
Oppe foran fik vi fornyet spænding, da safety car kørte i pit. Maxs store forspring var væk og over flere omgange, så vi en angrebslysten Charles Leclerc forsøge at komme forbi. Det lykkedes ikke, og Max kunne både sætte hurtigste omgang og trække fra på de sidste omgange.
Sergio Perez havde ikke det samme held med Carlos Sainz. Trods et pit stop under safety car, der skulle give mexicaneren en chance for at komme forbi, så lykkedes det ikke. En late brake sidst i løbet, der ikke fungerede men i stedet øgede afstanden til Carlos Sainz.
Carlos sagde efter løbet, at problemer med nakken havde været et problem igennem hele løbet, og at det halvvejs i løbet blev en begrænsning. Alligevel sluttede han nederst på podiet, hvilket næsten var en sejr ovenpå nogle dyre løb i Australien og Imola.
Alex Albon gjorde igen en god figur for Williams. Trods en startplads i det bagerste felt, så sluttede han 10’er da flaget faldt og scorede igen et point til Williams. Det var dog kun indtil Fernando Alonso fik yder fem strafsekunder for at have forladt banen og opnået en fordel, så blev plads 10 vekslet til plads ni og nu to point til Williams.
Kevin Magnussen kørte i pit på omgang 56 af de 57 omgange og udgik. Lance Stroll snuppede det sidste point.
En god debut i Miami og ingen røde flag var en succes. Der var gode overhalinger og tæt race. Arrangørerne har allerede meldt ud, at de er klar til at lytte til forslag, der kan forbedre racet.
Næste race foregår om fjorten dage på Circuit de Barcelona-Catalunya, hvor det spanske grand prix afvikles.
Plads | Kører | Team | Afstand | Interval | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull | |||
2 | Charles Leclerc | Ferrari | 3.786 | 3.786 | |
3 | Carlos Sainz | Ferrari | 8.229 | 4.443 | |
4 | Sergio Perez | Red Bull | 10.638 | 2.409 | |
5 | George Russell | Mercedes | 18.582 | 7.944 | |
6 | Lewis Hamilton | Mercedes | 21.368 | 2.786 | |
7 | Valtteri Bottas | Alfa Romeo | 25.073 | 3.705 | |
8 | Esteban Ocon | Alpine | 28.386 | 3.313 | |
9 | Fernando Alonso | Alpine | 32.128 | 3.742 | |
10 | Alex Albon | Williams | 32.365 | 0.237 | |
11 | Daniel Ricciardo | McLaren | 35.902 | 3.537 | |
12 | Lance Stroll | Aston Martin | 37.026 | 1.124 | |
13 | Yuki Tsunoda | AlphaTauri | 40.146 | 3.120 | |
14 | Nicholas Latifi | Williams | 49.936 | 9.790 | |
15 | Mick Schumacher | Haas | 1’13.305 | 23.369 | |
16 | Kevin Magnussen | Haas | |||
17 | Sebastian Vettel | Aston Martin | |||
Pierre Gasly | AlphaTauri | ||||
Lando Norris | McLaren | ||||
Zhou Guanyu | Alfa Romeo |