Der var tre sprintløb i sidste års kalender og der er tre sprintløb i dette års kalender. Det sidste af disse løb køres på lørdag i Brasilien, og næste år er der dobbelt op, så kalenderen får seks sprintløb. Men hvorfor?
Bidrager de virkelig til noget eller handler det for kørerne om at holde sig på måtten og ikke risikere skade på bilen? Hvem drager fordel af disse løb? Sjældent dem i front, men nu får de da nogle point for at køre med fremme.
Arrangørerne er glade. Fredag er sådan en la la-dag som tilskuer. Du ser bilerne køre rundt, men der er ikke rigtig noget på spil, og nogle rejsearrangører dropper permanent fredagen, da udbyttet kontra tid ikke altid stemmer overens.
Med en kvalifikation fredag sikrer du, at folk bliver på banen, og der er nu et klimaks alle tre dage. Det er anderledes som kører. Du får kortere tid til at sætte bilen op, og der er sjældent de store kampe oppe foran. Der er simpelthen for meget at tabe.
Max Verstappen er en af de kørere, som ikke er fan af sprintløbene.
“Hver gang jeg kører disse løb (sprint, red.), handler det om ‘ikke beskadige bilen, sikr du bliver i top tre.”
“For mig er det ikke rigtig et race, fordi man kommer ind i hovedløbet og du ved, at der langt flere point tilgængelige, så du risikerer lidt mere der.”
“Man laver endnu en start, hvilket er spændende, men det er kun rigtigt de personer, som er udenfor position der rykker fremad fordi du sætter et dæk på, som kun holder et helt stint og der sker ikke meget.”
“Jeg forstår ikke hvad problemet er med det, fordi vi har haft så mange spændende løb, så der er ikke behov for at tilføje en tredjedel af en løbsdistance.”
“Alle er alligevel forsigtige fordi hvis du kæmper for plads tre, og du har en berøring og falder ned bagerst, så ved du din søndag bliver hård.”
“Formodentlig vil du ikke risikere noget, så det er ikke rigtig et løb.”