Max Verstappen skal bare vinde og køre hurtigste omgang på Suzuka for at blive verdensmester. Første skridt tog han i morges dansk tid, da han sikrede sig pole position.
Der var dog lidt tvivl om den ville få lov at bestå, da Max Verstappen havde en episode med Lando Norris, der sendte McLaren-køreren en tur igennem græsset. Den blev dog vekslet til en reprimande.
Da kvalifikationen sluttede fik vi en af de måske tætteste afgørelser mellem plads 1 og 2. 1 hundrededel skilte pole-tager Max fra forfølger Charles Leclerc. Når det omregnes til en time, så var afstanden mellem de to 0.75 meter. Så bliver det ikke tættere, sæsonfinalen på Jerez 1997 ikke medtaget, hvor Michael Schumacher, Jacques Villeneuve og Heinz-Harald Frentzen kørte præcis samme tid.
Inden vi kom til Top 10 skulle vi lige igennem Q1 og Q2. I specielt Q1 var der flere overraskende navne. Alex Albon mistede en tid for overskridelse af banegrænsen og Mick Schumacher avancerede først til Q2 i sidste forsøg.
Blandt taberne var Pierre Gasly og Kevin Magnussen. Kevin Magnussen var skuffet, men fortrøstningsfuld. Hans opsætning af Haas-raceren var en del anderledes end Mick Schumachers, og det tolker mange som en mere regnvejrsmæssig opsætning, da der snakkes om regn søndag.
Q2 krævede softdæk for at komme videre. Mest overlegne var Max Verstappen og de to Ferrari-kørere, der kørte en timet omgang på brugte soft og så kørte i pit. Her blev de resten af Q2, og selv om de til sidst blev slået, så var ingen af dem i faregruppen.
Mercedes havde startet på medium, men var tvunget til at tage et sæt nye soft i brug for at komme videre. Da den sidste bil havde taget målflaget var med de “sædvanlige” navne ude Daniel Ricciardo var tæt på at gå videre, de to Alfa Romeoer, Mick Schumacher og hjemmebaneheltet Yuki Tsunoda.
Det vil sige Sebastian Vettel, i sin sidste optræden, på Suzuka rykkede frem i Q3. Holdkammeraten Lance Stroll blev elimineret i Q1.
Q3 blev en god kamp mellem Max Verstappen og de to Ferrarier. I sidste forsøg var alle foran på et tidspunkt, men ingen af kørerne kunne forbedre sig så meget, at de kunne tage pole.
Esteban Ocon imponerede med p5 foran de to Mercedes. Fernando Alonso kom imellem Lewis og George, og den gode kvalifikation lover godt for Alpine, hvis ellers bilerne kan holde. Det kunne de ikke i Singapore.
McLaren fik Lando Norris med på p10, mens en legesyg Sebastian Vettel starter fra p9 søndag.
Meget kan dog ske søndag, specielt hvis regnen kommer, for det er næsten sikkert, at nogle har gamblet på et mere regnvejrssetup.