En dag som næsten ikke var værd at stå tidligt op for. FP1 blev nærmest delt i to, da et rødt flag satte en stopper for kørsel, mens FP2 nærmest regnede væk. Max Verstappen, Sergio Perez og Carlos Sainz var de tre hurtigste.
Den første træning var, kan man sige nervøs, hvor ingen ønskede at give den fuld gas. Et uheld kan koste i det store billede, hvilket vi så i Australien, hvor Logan Sargeant måtte se løbet fra pitvæggen trods det var Alex Albon, der crashede bilen.
På Suzuka kørte han i det reparerede chassis, som Alex Albon smadrede, og om det havde noget at sige kan være svært at vide. Men feltets eneste amerikaner kom for langt ud i et sving, og endte med at crashe sin bil. Det gav rødt flag og det tog sin tid før FP1 fik det grønne flag igen.
Vi er i Japan, så Ayumo Iwasa lånte Daniel Ricciardos bil i FP1, så der var to japanske kørere på banen samtidig. I pitten stod en anden japaner, Takuma Sato med et F1-podie og to Indy 500-sejre, og så sine landsmænd hygge sig på asfalten i Suzuka.
Trafik var der lidt problemer af, og opdateringer på flere biler. Det lignede dog en klassisk FP1 med Red Bull hurtigst og så en blanding af Ferrari og Mercedes.
Tiden mellem FP1 og FP2 bød på et skifte i vejret. Regn kom over banen og det blev værre under FP2, men aldrig noget voldsomt. Lewis Hamilton var første mand på banen. Ud og checke banen men generelt var problemet, at banen aldrig blev tør nok til slicks og våd nok til regnvejrsdæk.
Så der blev ikke kørt meget i FP2. Kun Logan Sargeant var sikker på ikke at komme ud, hans Williams for beskadiget til at blive fikset mellem træningerne. Ikke mange kørere gik efter en tid, men 13 kørere var dog ude og teste asfalten.
Oscar Piastri var hurtigst, og selv om ingen kørere gik efter den hurtige tid, så står Oscar Piastri som hurtigste kører i FP2 på resultatlisten resten af livet.