Will Power vandt det forkortede løb på The Tricky Triangle, som Pocono-ovalen kaldes. Sidste år startede løbet med et voldsomt crash, der endte med at koste Robert Wickens en del af førligheden. Canadieren arbejder utrætteligt med genoptræningen, så han på sigt kan gennemføre brudevalsen med sin kommende kone uden hjælp fra andre.
Dette år var vi desværre også vidner til at uhyggeligt crash allerede på baglangsiden på første omgang. Få er i tvivl om, at det var Takuma Sato, der bar ansvaret for det voldsomme uheld, hvor det ser ud som om, at han trækker ind foran Alexander Rossi, hvilket gør at Ryan Hunter-Reay også bliver ramt.
Egentlig lignede det meget starten på Singapore 2017 og James Hinchcliffe og Felix Rosenqvist blev ufrivilligt en del af dette voldsomme uheld, der sendte den svenske Ganassi-køreren op i fanghegnet. Heldigvis er Felix sluppet uskadt.
Efter løbet har tv-billeder indefra bilerne fastgjort, at det var Ryan Hunter-Reay, der faktisk startede uheldet, da han trak op mod Alexander Rossi på højre side, der blev presset op i Takuma Sato, hvis baghjul ender med at ramme Alexs forvinge.
Efter mere end 45 minutter blev løbet sat i gang igen. Løbet er 500 miles langt, men det handlede om at nå til omgang 101, så løbet kunne erklæres et fuldt løb, hvis eller rettere når regnen ville komme. Løbet nåede til omgang 128, da løbet blev stoppet på grund af lyn indenfor 7 miles af banen.
Inden da havde vi oplevet et spændende race, hvor specielt Penske-drengene havde nogle gode dueller, Scott Dixon lavede sit sædvanlige stunt med at køre sig helt frem til spidsen af løbet og en Santino Ferrucci der gjorde det formidabelt med overhalinger udenom i svingene.
Spencer Pigot og Colton Herta stod for to gulflagsperioder, som fik direkte betydning på løbet, når man kigger tilbage på det. Resultatet af løbet blev dog, at Will Power tog årets første sejr i en sæson, hvor der har været en del fejltagelser. Så mange at hans sæde blev varmt (lyder det bekendt fra Formel 1?, red.).
Resultatet var på mange måder ideelt for spændingen i mesterskabet. Flere forfølgere hentede ind på mesterskabsførende Josef Newgarden og Alexander Rossi røg ikke så meget efter Josef som frygtet.
Dermed er der lagt op til fuldt drama de sidste tre løb i sæsonen.
Resultatet af løbet på Pocono blev:
Plads | Nr | Navn | Omg. | Difference | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 12 | Will Power | 128 | 0.0000s | 0.0000s | 31 | 5 | Chevy | 407 | Team Penske |
2 | 9 | Scott Dixon | 128 | 5.4688 | 5.4688 | 32 | 4 | Honda | 483 | Chip Ganassi Racing Teams |
3 | 22 | Simon Pagenaud | 128 | 7.0950 | 1.6262 | 64 | 3 | Chevy | 495 | Team Penske |
4 | 19 | Santino Ferrucci | 128 | 9.4697 | 2.3747 | 0 | 13 | Honda | 291 | Dale Coyne Racing |
5 | 2 | Josef Newgarden | 128 | 10.1771 | 0.7074 | 1 | 1 | Chevy | 535 | Team Penske |
6 | 20 | Ed Carpenter | 128 | 15.4239 | 5.2468 | 0 | 15 | Chevy | 121 | Ed Carpenter Racing |
7 | 18 | Sebastien Bourdais | 128 | 19.1641 | 3.7402 | 0 | 11 | Honda | 300 | Dale Coyne Racing w/Vasser-Sullivan |
8 | 14 | Tony Kanaan | 128 | 23.3941 | 4.2300 | 0 | 19 | Chevy | 223 | AJ Foyt Enterprises |
9 | 15 | Graham Rahal | 128 | 25.2060 | 1.8119 | 0 | 8 | Honda | 334 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
10 | 23 | Charlie Kimball | 128 | 27.4361 | 2.2301 | 0 | 21 | Chevy | 52 | Carlin |
11 | 59 | Conor Daly | 128 | 29.2835 | 1.8474 | 0 | 22 | Chevy | 95 | Carlin |
12 | 7 | Marcus Ericsson | 128 | 32.6051 | 3.3216 | 0 | 16 | Honda | 237 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
13 | 26 | Zach Veach | 127 | 1 LAPS | 65.7406 | 0 | 18 | Honda | 223 | Andretti Autosport |
14 | 4 | Matheus Leist | 127 | 1 LAPS | 1.7575 | 0 | 20 | Chevy | 198 | AJ Foyt Enterprises |
15 | 98 | Marco Andretti | 126 | 2 LAPS | 1 LAPS | 0 | 17 | Honda | 233 | Andretti Herta w/Marco & Curb-Agajanian |
16 | 88 | Colton Herta | 72 | 34.1118 | 0.2420 | 0 | 14 | Honda | 259 | Harding Steinbrenner Racing |
17 | 21 | Spencer Pigot | 39 | 31.3444 | 6.3336 | 0 | 12 | Chevy | 278 | Ed Carpenter Racing |
18 | 27 | Alexander Rossi | 39 | 89 omg. | 76.42sec | 0 | 2 | Honda | 500 | Andretti Autosport |
19 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 25 | 92 omg. | 3 omg. | 0 | 6 | Honda | 344 | Andretti Autosport |
20 | 5 | James Hinchcliffe | 19 | 53 omg. | 20 omg. | 0 | 10 | Honda | 297 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
21 | 30 | Takuma Sato | — | 0.7537 | 0.1752 | 0 | 7 | Honda | 331 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
22 | 10 | Felix Rosenqvist | — | 0.8245 | 0.0927 | 0 | 9 | Honda | 304 | Chip Ganassi Racing Teams |