Søndag vandt Simon Pagenaud efter en hæsblæsende duel med Alexander Rossi, hvor den endelige overhaling blev foretaget på næstsidste omgang. Løbet der er kulminationen på ‘The Month of May’ var næsten forskånet for uheld.
Colton Hertas løb sluttede få omgange gammelt, da gearkassen gav op. Senere spandt Kyle Kaiser rundt og ramte muren. Ellers var den største drama i pitten, hvor specielt Marcus Ericsson havde en episode på vej ind i pitten.
Med alt for høj fart på vej i pit vendte bagenden rundt og han kurede et godt stykke med snuden i pitmuren. Heldigvis var der ikke andre mekanikere ude, da det så kunne være blevet rigtig grimt.
Et par kørere bremsede også for sent, hvilket medførte at et par mekanikere fik knubs og en person kom til skade med benet, da et tungt Firestone-dæk ramte ham med kraft.
Indianapolis 500 er ikke et løb man vinder på første omgang. Faktisk er løbet forholdsvis statisk de første 600-700 km inden helvedet tager løs på de sidste 20-25 omgange. I år skete det med det de i NASCAR kalder ‘The Big One’ hvor flere biler bliver involveret i et crash.
Graham Rahal og Sebastien Bourdais havde en lille kontakt i et sving, men med hastigheder over 340 km/t, så endte begge biler i muren. Den efterfølgende forvirring fik flere biler til at ramme muren, vragdele eller hinanden, og da bilerne holdt stille var man nødt til at stoppe løbet, havde der skulle ryddes op under safety car, så ville resultatet være givet der.
Efter knap 20 minutters oprydning blev løbet genstartet og så blev der ellers givet gas. Alexander Rossi og Simon Pagenaud skiftede til at tage føringen, imens Takuma Sato pludselig var med i det sjove.
Løbet sluttede som sagt med sejr til Simon Pagenaud, der havde den bedste maj måned man kunne få. Vinder af Indy GP på gadebanen i ovalen, pole position til Indy 500 og sidst det ternede flag og mælk efterfølgende.
Resultatet af Indy 500 år 2019 blev:
Plads | Nr | Navn | Omg. | Difference | Afstand | Pit stop |
Førte omg. |
ST | Motor | Team |
1 | 22 | Simon Pagenaud | 200 | 0.000s | 0.000s | 6 | 116 | 1 | Chevy | Team Penske |
2 | 27 | Alexander Rossi | 200 | 0.2086 | 0.2086 | 6 | 22 | 9 | Honda | Andretti Autosport |
3 | 30 | Takuma Sato | 200 | 0.3413 | 0.1327 | 8 | 3 | 14 | Honda | Rahal Letterman Lanigan Racing |
4 | 2 | Josef Newgarden | 200 | 0.8979 | 0.5566 | 6 | 21 | 8 | Chevy | Team Penske |
5 | 12 | Will Power | 200 | 1.6173 | 0.7194 | 6 | 7 | 6 | Chevy | Team Penske |
6 | 20 | Ed Carpenter | 200 | 1.9790 | 0.3617 | 6 | 7 | 2 | Chevy | Ed Carpenter Racing |
7 | 19 | Santino Ferrucci | 200 | 2.8055 | 0.8265 | 6 | 1 | 23 | Honda | Dale Coyne Racing |
8 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 200 | 4.0198 | 1.2143 | 6 | 0 | 22 | Honda | Andretti Autosport |
9 | 14 | Tony Kanaan | 200 | 4.7708 | 0.7510 | 8 | 0 | 16 | Chevy | AJ Foyt Enterprises |
10 | 25 | Conor Daly | 200 | 5.3459 | 0.5751 | 6 | 0 | 11 | Honda | Andretti Autosport |
11 | 5 | James Hinchcliffe | 200 | 5.4821 | 0.1362 | 8 | 0 | 32 | Honda | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
12 | 33 | James Davison | 200 | 6.2250 | 0.7429 | 6 | 0 | 15 | Honda | Dale Coyne with Byrd and Belardi |
13 | 63 | Ed Jones | 200 | 7.5500 | 1.3250 | 8 | 0 | 4 | Chevy | Ed Carpenter Racing |
14 | 21 | Spencer Pigot | 200 | 8.5566 | 1.0066 | 8 | 4 | 3 | Chevy | Ed Carpenter Racing |
15 | 4 | Matheus Leist | 200 | 10.4153 | 1.8587 | 7 | 0 | 24 | Chevy | AJ Foyt Enterprises |
16 | 39 | Pippa Mann | 200 | 12.9803 | 2.5650 | 6 | 0 | 30 | Chevy | Clauson-Marshall Racing |
17 | 9 | Scott Dixon | 200 | 14.7595 | 1.7792 | 7 | 13 | 18 | Honda | Chip Ganassi Racing Teams |
18 | 3 | Helio Castroneves | 199 | 1 LAPS | 36.0011 | 9 | 0 | 12 | Chevy | Team Penske |
19 | 24 | Sage Karam | 199 | 1 LAPS | 2.5666 | 8 | 0 | 31 | Chevy | Dreyer and Reinbold Racing |
20 | 48 | JR Hildebrand | 199 | 1 LAPS | 0.3413 | 9 | 0 | 21 | Chevy | Dreyer and Reinbold Racing |
21 | 60 | Jack Harvey | 199 | 1 LAPS | 3.2125 | 9 | 0 | 25 | Honda | Meyer Shank Racing with Arrow SPM |
22 | 77 | Oriol Servia | 199 | 1 LAPS | 0.4719 | 7 | 0 | 19 | Honda | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
23 | 7 | Marcus Ericsson | 198 | 2 LAPS | 1 LAPS | 8 | 0 | 13 | Honda | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
24 | 42 | Jordan King | 198 | 2 LAPS | 0.2261 | 8 | 0 | 26 | Honda | Rahal Letterman Lanigan Racing |
25 | 23 | Charlie Kimball | 196 | 4 LAPS | 2 LAPS | 7 | 0 | 20 | Chevy | Carlin |
26 | 98 | Marco Andretti | 195 | 5 LAPS | 1 LAPS | 12 | 0 | 10 | Honda | Andretti Herta Autosport w/Curb-Agaj |
27 | 15 | Graham Rahal | 176 | 26.7238 | 0.3649 | 5 | 0 | 17 | Honda | Rahal Letterman Lanigan Racing |
28 | 10 | Felix Rosenqvist | 176 | 28.7748 | 0.4100 | 6 | 6 | 29 | Honda | Chip Ganassi Racing Teams |
29 | 26 | Zach Veach | 176 | 29.0766 | 0.3018 | 5 | 0 | 28 | Honda | Andretti Autosport |
30 | 18 | Sebastien Bourdais | 176 | 7 LAPS | 27.2823 | 5 | 0 | 7 | Honda | Dale Coyne Racing w/Vasser-Sullivan |
31 | 32 | Kyle Kaiser | 71 | 5 LAPS | 2 LAPS | 2 | 0 | 33 | Chevy | Juncos Racing |
32 | 81 | Ben Hanley | 54 | 22 LAPS | 17 LAPS | 2 | 0 | 27 | Chevy | DragonSpeed |
33 | 88 | Colton Herta | 3 | 52 LAPS | 50 LAPS | 0 | 0 | 5 | Honda | Harding Steinbrenner |