Der var dyre lærepenge til Christian Lundgaard, da Scott McLaughlin tidligere tog sejren på Portland International Raceway. Efter en flot kvalifikation hvor en fjerdeplads blev vekslet til en tredjeplads var Christian Lundgaard med helt fremme i løbet.
Lige indtil motoren stallede under et pitstop. Det kostede 10 ekstra sekunder og sendte danskeren længere ned i feltet. En safety car-periode, forårsaget af Rinus Veekay, der skulderskubbede Jimmie Johnson i muren, samlede feltet og gav Christian en ny chance for at køre sig længere frem. Armeret med push-to-pass i spandevis gik han i krig med Alexander Rossi, men forbremsede sig og ramte et reklamebanner.
Normalt ville det koste nogle sekunder, men en større del af banneret satte sig fast i forvingen og Christian måtte køre i pit for at få det fjernet. Det ødelagde muligheden for en flot placering, og danskeren endte på plads 21.
Løbet var næsten uden safety car. Scott McLaughlin dominerede i front og mistede kun føringen under pitstoprunder. Han blev presset af Will Power, men aldrig sådan rigtigt. Scott Dixon startede på ottende startrække, men den tidligere mester kørte sig helt frem til tredjepladsen.
Meget handlede om option- og primedækkene. Option eller soft som vi vil kalde det i Formel 1 var klart de hurtigste, og det mærkede Josef Newgarden, der sidst i løbet var strandet på de hårde Primedæk og var en sitting duck for topkørerne. Han sluttede på plads otte, men lå længere fremme før sidste pitstop.
Der var masser af gode overhalinger i løbet, og man var underholdt alle 110 omgange rundt på PIR. Nu venter finalen næste uge på Laguna Seca, hvor mesteren findes.
Plads | Nr | Kører | Omg. | Afstand | Interval | Pit | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 3 | Scott McLaughlin | 110 | 0.000s | 0.000s | 3 | 104 | 1 | Chevy | 482 | Team Penske |
2 | 12 | Will Power | 110 | 1.1792 | 1.1792 | 3 | 2 | 2 | Chevy | 523 | Team Penske |
3 | 9 | Scott Dixon | 110 | 1.6006 | 0.4214 | 3 | 16 | Honda | 503 | Chip Ganassi Racing | |
4 | 5 | Pato O’Ward | 110 | 13.8892 | 12.2886 | 3 | 5 | Chevy | 456 | Arrow McLaren SP | |
5 | 15 | Graham Rahal | 110 | 14.8208 | 0.9316 | 3 | 2 | 11 | Honda | 333 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
6 | 26 | Colton Herta | 110 | 16.3039 | 1.4831 | 3 | 7 | Honda | 362 | Andretti Autosport w/Curb-Agajanian | |
7 | 27 | Alexander Rossi | 110 | 17.0044 | 0.7005 | 3 | 9 | Honda | 361 | Andretti Autosport | |
8 | 2 | Josef Newgarden | 110 | 17.6062 | 0.6018 | 3 | 8 | Chevy | 503 | Team Penske | |
9 | 77 | Callum Ilott | 110 | 18.0978 | 0.4916 | 3 | 1 | 14 | Chevy | 213 | Juncos Hollinger Racing |
10 | 7 | Felix Rosenqvist | 110 | 18.6356 | 0.5378 | 3 | 6 | Chevy | 360 | Arrow McLaren SP | |
11 | 8 | Marcus Ericsson | 110 | 23.5169 | 4.8813 | 3 | 18 | Honda | 484 | Chip Ganassi Racing | |
12 | 10 | Alex Palou | 110 | 27.5282 | 4.0113 | 3 | 4 | Honda | 457 | Chip Ganassi Racing | |
13 | 14 | Kyle Kirkwood | 110 | 28.3322 | 0.8040 | 3 | 13 | Chevy | 174 | AJ Foyt Enterprises | |
14 | 18 | David Malukas | 110 | 29.0288 | 0.6966 | 3 | 10 | Honda | 288 | Dale Coyne Racing with HMD | |
15 | 45 | Jack Harvey | 110 | 31.2329 | 2.2041 | 3 | 17 | Honda | 199 | Rahal Letterman Lanigan Racing | |
16 | 29 | Devlin DeFrancesco | 110 | 32.5754 | 1.3425 | 3 | 24 | Honda | 191 | Andretti Steinbrenner Autosport | |
17 | 06 | Helio Castroneves | 110 | 33.8121 | 1.2367 | 3 | 21 | Honda | 252 | Meyer Shank Racing | |
18 | 51 | Takuma Sato | 110 | 34.0886 | 0.2765 | 3 | 22 | Honda | 251 | Dale Coyne Racing w/RWR | |
19 | 28 | Romain Grosjean | 110 | 34.7299 | 0.6413 | 3 | 15 | Honda | 302 | Andretti Autosport | |
20 | 21 | Rinus VeeKay | 110 | 35.4454 | 0.7155 | 4 | 12 | Chevy | 315 | Ed Carpenter Racing | |
21 | 30 | Christian Lundgaard | 110 | 44.5500 | 9.1046 | 4 | 1 | 3 | Honda | 293 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
22 | 4 | Dalton Kellett | 109 | 1 omg. | 43.2737 | 3 | 25 | Chevy | 128 | AJ Foyt Enterprises | |
23 | 60 | Simon Pagenaud | 100 | 10 omg. | 9 omg. | 4 | 19 | Honda | 301 | Meyer Shank Racing | |
24 | 48 | Jimmie Johnson | 82 | 1 omg. | 3.5223 | 3 | 23 | Honda | 200 | Chip Ganassi Racing | |
25 | 20 | Conor Daly | 67 | Brand | 1.6861 | 2 | 20 | Chevy | 261 | Ed Carpenter Racing |