Finaleløbet i Indycar skulle vise, hvem der ville vinde dette års mesterskab. Josef Newgarden havde matchbold, men skulle gennemføre løbet for at have en realistisk chance for at tage sit andet mesterskab.
Colton Herta startede fra pole position og han blev i front hele løbet. Dermed tog teenageren sin anden sejr i år (første sejr var COTA), men han fik lov at arbejde for sejren. Første del af løbet lå Scott Dixon og pressede på. Anden del af løbet var det Will Power, der skyggede Colton.
Josef Newgarden kørte et stabilt løb og ville ikke oversatse. Ærkerivalen Alexander Rossi lå lige foran og den eneste anden kører med en realistisk chance var holdkammeraten Simon Pagenaud. Scott Dixon måtte forsvare sig med næb og kløer i den sidste del af løbet for at holde Simon Pagenaud bag sig.
Løbet var også forholdsvis rent. Conor Daly havde et spin for enden af start/mål-langsiden, da han havde en lille kontrovers med holdkammerat Marco Andretti, der gav to omgange bag safety car.
Et par sene pit stop rykkede Will Power op på andenpladsen, men ingen kunne røre Josef Newgardens mesterskab. Simon Paganuad rykkede dog op på andenpladsen i mesterskabet, da han sluttede foran Alexander Rossi. De to havde et point imellem sig før løbet.
Det var en meget rørt Josef Newgarden, der overvældet af følelser, næsten brød sammen, da han blev interviewet efter løbet. Det her havde ikke været et nemt mesterskab at vinde.
Resultatet af årets sidste løb blev:
Plads | Nr | Navn | Omg. | Diff | Afstand | Ført | ST | Motor | Point | Team |
1 | 88 | Colton Herta | 90 | 0.000s | 0.000s | 83 | 1 | Honda | 420 | Harding Steinbrenner Racing |
2 | 12 | Will Power | 90 | 0.5878 | 0.5878 | 6 | 7 | Chevy | 550 | Team Penske |
3 | 9 | Scott Dixon | 90 | 6.2404 | 5.6526 | 0 | 2 | Honda | 578 | Chip Ganassi Racing Teams |
4 | 22 | Simon Pagenaud | 90 | 6.3545 | 0.1141 | 1 | 6 | Chevy | 616 | Team Penske |
5 | 10 | Felix Rosenqvist | 90 | 9.5206 | 3.1661 | 0 | 14 | Honda | 425 | Chip Ganassi Racing Teams |
6 | 27 | Alexander Rossi | 90 | 10.3637 | 0.8431 | 0 | 3 | Honda | 608 | Andretti Autosport |
7 | 18 | Sebastien Bourdais | 90 | 10.6831 | 0.3194 | 0 | 19 | Honda | 387 | Dale Coyne Racing w/Vasser-Sullivan |
8 | 2 | Josef Newgarden | 90 | 19.0447 | 8.3616 | 0 | 4 | Chevy | 641 | Team Penske |
9 | 5 | James Hinchcliffe | 90 | 22.8186 | 3.7739 | 0 | 5 | Honda | 370 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
10 | 28 | Ryan Hunter-Reay | 90 | 24.7944 | 1.9758 | 0 | 9 | Honda | 420 | Andretti Autosport |
11 | 7 | Marcus Ericsson | 90 | 25.7806 | 0.9862 | 0 | 11 | Honda | 290 | Arrow Schmidt Peterson Motorsports |
12 | 15 | Graham Rahal | 90 | 26.6517 | 0.8711 | 0 | 8 | Honda | 389 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
13 | 59 | Max Chilton | 90 | 27.0743 | 0.4226 | 0 | 10 | Chevy | 184 | Carlin |
14 | 98 | Marco Andretti | 90 | 54.4314 | 27.3571 | 0 | 22 | Honda | 303 | Andretti Herta w/Marco & Curb-Agaj |
15 | 23 | Charlie Kimball | 90 | 56.5862 | 2.1548 | 0 | 20 | Chevy | 117 | Carlin |
16 | 14 | Tony Kanaan | 90 | 65.8739 | 9.2877 | 0 | 21 | Chevy | 304 | AJ Foyt Enterprises |
17 | 4 | Matheus Leist | 90 | 66.5640 | 0.6901 | 0 | 23 | Chevy | 261 | AJ Foyt Enterprises |
18 | 26 | Zach Veach | 90 | 67.9267 | 1.3627 | 0 | 17 | Honda | 271 | Andretti Autosport |
19 | 60 | Jack Harvey | 90 | 70.7956 | 2.8689 | 0 | 24 | Honda | 186 | Meyer Shank Racing with Arrow SPM |
20 | 21 | Spencer Pigot | 89 | 1 omg. | 20.0560 | 0 | 15 | Chevy | 335 | Ed Carpenter Racing |
21 | 30 | Takuma Sato | 89 | 1 omg. | 52.7813 | 0 | 16 | Honda | 415 | Rahal Letterman Lanigan Racing |
22 | 25 | Conor Daly | 89 | 1 omg. | 0.8165 | 0 | 13 | Honda | 149 | Andretti Autosport |
23 | 20 | Ed Jones | 51 | 3 omg. | omg. | 0 | 18 | Chevy | 217 | Ed Carpenter Racing |
24 | 19 | Santino Ferrucci | 48 | 4.3693 | 0.4309 | 0 | 12 | Honda | 351 | Dale Coyne Racing |