Indy: F1-testen sikret

Patricio O'Ward vandt Texas 2 Copyright Indycar

Pato O’Ward blev lovet en Formel 1-test ved postsæsonens Pirelli-test, hvis han kunne vinde et løb i år. Noget som var videodokumenteret, da samtalen blev vist under transmissionen af søndagens Xpel 375 på Texas Motor Speedway.

Weekendens andet løb var forlænget til 248 omgange mod lørdagens 212 og navnet var ændret fra Xpel 275 til 375. Startrækkefølgen blev fundet ud fra mesterskabsstillingen og det var Alexander Rossi meget utilfreds med.

For mens Chip Ganassis kørere Scott Dixon og Alex Palou startede forrest, så startede Alexander Rossi længere nede i feltet. Løbet nåede end ikke at gå i gang før Alexander og seks andre kørere var ude af løbet.

Noget som Romain Grosjeans afløser stod for. Jep Pietro Fittipaldi afløste igen Romain, der ikke kører ovalerne, og ligesom Josef Newgarden kørte ind i bagenden på Sebastien Bourdais, så kørte Pietro Fittipaldi op bag i Sebastien Bourdais, der blev skubbet rundt og ramte Alexander Rossi, og så gik det ellers galt.

Conor Daly blev sandwichet mellem to biler og sendt mod fanghegnet og landede på hovedet, hvor bilen kurede med bunden forrest ud i rabatten, hvor den heldigvis blev vendt rundt igen. Heldigvis gjorde aeroscreen det som den er bygget til og beskyttede kørerne.

Løbet var end ikke gået i gang, og de næste næsten tyve omgange foregik bag safety car. Den lange gulflagsperiode gjorde, at løbet skiftede fra et firestopsløb til en trestopper. Da løbet igen kom i gang lå Scott Dixon helt i front, en placering som han var den der brugte mest tid på.

På omgang 115 udgik Jack Harvey med en defekt ved det ene baghjul. Han kørte af banen og kæmpede sig i pit, men han havde smidt olie på banen og dagens anden safety car-periode var en realitet. Da løbet blev genstartet på omgang 128 gik Pato O’Ward til angreb og kørte sig tættere på føringen.

Den tog Graham Rahal fra Scott Dixon, der dog tog føringen tilbage nogle omgange senere. Efter næste række pit stop var der vendt lidt op og ned. Det bragte Josef Newgarden i front, mens Pato O’Ward var kommet forbi Graham Rahal og Scott Dixon.

På omgang 190 tabte Felix Rosenqvist bagdækket ude på banen. Han holdt sig dog fra væggen, men safety car måtte på banen igen. Løbet blev givet frit igen på omgang 197 og her kørte Josef Newgarden sig i føring. Will Power blev presset op af banen og kom op på det specielle PJ1 belægning, hvor der ikke rigtig er noget grip. Han reddede dog bilen, men tabte en del placeringer.

Pato O’Ward gik med under 30 omgange tilbage til angreb på Josef Newgarden. I første omgang kunne han forsvare sig, men McLaren-køreren Pato O’Ward havde set sig lun på en Formel 1-test og ikke bare overhalede Josef, men trak også fra.

Efter 248 omgange kørte Patricio O’Ward først over stregen foran Josef Newgarden og Graham Rahal. Scott Dixon endte på plads fire foran Colton Herta. Fem forskellige hold i top 5, men ingen var mere glad end Pato.

Det var McLarens første sejr i Indycar i mere end 40 år og bragte den mexicanske kører ganske tæt på Scott Dixons mesterskabsføring.

Plads Nr Kører Omg. Afstand Difference Ført ST Motor Point Team
1 5 Pato O’Ward 248 0.000s 0.000s 25 4 Chevy 131 Arrow McLaren SP
2 2 Josef Newgarden 248 1.2443 1.2443 25 6 Chevy 116 Team Penske
3 15 Graham Rahal 248 5.6449 4.4006 13 9 Honda 107 Rahal Letterman Lanigan Racing
4 9 Scott Dixon 248 6.0386 0.3937 163 1 Honda 153 Chip Ganassi Racing
5 26 Colton Herta 248 6.3782 0.3396 0 10 Honda 100 Andretti Autosport w/ Curb-Agajanian
6 22 Simon Pagenaud 248 7.0088 0.6306 0 8 Chevy 102 Team Penske
7 10 Alex Palou 248 8.3686 1.3598 3 2 Honda 127 Chip Ganassi Racing
8 3 Scott McLaughlin 248 11.8928 3.5242 0 7 Chevy 99 Team Penske
9 21 Rinus VeeKay 248 12.7212 0.8284 5 12 Chevy 84 Ed Carpenter Racing
10 28 Ryan Hunter-Reay 248 14.5929 1.8717 0 21 Honda 56 Andretti Autosport
11 20 Ed Carpenter 248 15.3180 0.7251 1 19 Chevy 33 Ed Carpenter Racing
12 8 Marcus Ericsson 248 16.0741 0.7561 0 13 Honda 79 Chip Ganassi Racing
13 12 Will Power 248 17.8136 1.7395 1 3 Chevy 99 Team Penske
14 30 Takuma Sato 247 1 omg. 1 omg. 12 11 Honda 84 Rahal Letterman Lanigan Racing
15 48 Tony Kanaan 246 2 omg. 20.6998 0 20 Honda 34 Chip Ganassi Racing
16 7 Felix Rosenqvist 246 2 omg. 2.5779 0 17 Chevy 58 Arrow McLaren SP
17 60 Jack Harvey 115 Mekanisk 4.9116 0 5 Honda 90 Meyer Shank Racing
18 29 James Hinchcliffe 30 Mekanisk 79 omg. 0 22 Honda 44 Andretti Steinbrenner Autosport
19 14 Sebastien Bourdais Kontakt 0 14 Chevy 68 AJ Foyt Enterprises
20 27 Alexander Rossi Kontakt 4.7449 0 15 Honda 65 Andretti Autosport
21 51 Pietro Fittipaldi Kontakt 0 16 Honda 24 Dale Coyne Racing w/Rick Ware Racing
22 18 Ed Jones Kontakt 3.9851 0 18 Honda 51 Dale Coyne Racing with Vasser Sullivan
23 4 Dalton Kellett Kontakt 2.3610 0 23 Chevy 38 AJ Foyt Enterprises
24 59 Conor Daly Kontakt 3.7575 0 24 Chevy 43 Carlin