Indy: En lille snak med Christian Rasmussen

Christian Rasmussen til Racing for Denmark-arrangement Copyright Bo Skovfoged/DASU

Ved Racing for Denmark-arrangementet i tirsdags var der også tid til en lille snak med Christian Rasmussen. Vores Amarkaner vandt både US F2000 og Indy Pro 2000 i første forsøg, og i tirsdags havde han taget sin kæmpe vinderpokal for US F2000 og de to mesterskabsringe med for US F2000 og Indy Pro 2000.

I år var det Indy Lights (det amerikanske svar på F2, red) som Christian deltog i for Andretti Autusport. Det startede næsten med en sejr, men halvanden omgang før mål løb han tør for brændstof.

Christian Rasmussen og Christian Lundgaard
Copyright Ewert Foto

GPnews fik tid til en kort snak med Christian imellem to programpunkter.

GPn: Hej Christian. Du har vundet alle Road to Indy-klasserne op til Indy Lights. Her fik du en god start med en trist afslutning, men du fik også to sejre i sæsonen. Du skifter nu fra Andretti Autosport til HMD Motorsport. Hvad er motivationen for dette skifte?

CR: Motivationen er at gå med det mesterskabsvindende team. Jeg føler der har været rigtig god motivation for HMD at signe mig. Jeg føler det er vigtigt at være værdsat og det føler jeg, at jeg er blevet hos HMD plus deres resulater.

Christian Rasmussen
Copyright Penske Entertainment

GPn: Med skiftet til Indy Lights har du fået lov at køre på flere typer baner end tidligere. Hvordan føles det at køre på en ovalbane? Slår man bare hjernen fra og giver den gas eller hvilken teknik er der, når man kører op mod 80 m/s?

CR: Jeg tror det er meget vigtigt, at man ikke slår hjernen fra. Der er mange processer at holde styr på platformen. Man skal have styr på sine fødder, sine tools og arbejdet mellem kørere og ingeniører er super vigtigt. På en almindelig road course kan man som kører gøre mere for at opveje en dårlig bil.

GPn: Hvilken bane har været den sjoveste at køre på i USA indtil nu? Hvilken bane ser du gerne i næste års kalender?

CR: Jeg vil sige Nashville var en fed oplevelse for os. Det er en rigtig bybane, og man kører i midten af Nashville, som er en superfed by, og så kører man over broen på den ene side og så den anden side. Jeg vil ønske IMS ovalen kommer tilbage. Som Indy Lights-kører har vi kun short ovals.

Christian Rasmussen (Indy Lights)
Copyright Penske Entertainment

Indy Lights kørte tidligere Freedom 100 på Indianapolis Motor Speedway forud for Indycars Indy 500. Udover at køre på den ikoniske oval, så handler det også om at blive klædt på til superspeedways.

GPn: Hvordan opfatter/mærker du den danske opbakning som dansk kører i USA?

CR: Jeg har haft god opbakning fra DASU og mine sponsorer herhjemme. Jeg har altid været lidt den oversete ud af de formelkørere der er fra Danmark. Udover det har jeg altid haft gode folk til at dele mine historier i Danmark.

Christian Rasmussen tog sin anden sejr i Indy Lights
Copyright Penske Entertainment

GPn: Du har testet en Indycar, hvordan er den i forhold til din Indy Lights? Hvad er den store forskel?

CR: Den er overraskende nem at køre. En Indy Lights er meget svær at køre i forhold til en Indycar. Jeg tror det har meget med at gøre, at det er meget højere udvikling på alle komponenter, så den gør alt meget bedre. Mere raffineret. I forhold til speed var det ikke overvældende, men det føles ikke så violent, da den gør alt bedre. Det er en større mundfuld at køre en Indy Lights end en Indycar.

GPn: Hvis Linus Lundqvist finder et sæde i Indycar, så er der tre svenske kørere i Indycar. Med Benjamin Pedersens skifte til A.J. Foyt er vi godt på vej til at skabe et skandinavisk indtog i Indycar. Forhåbentlig har vi dig i Indycar i 2024. Holder danskerne sammen og hvordan med Linus Lundqvist. I er konkurrenter, men er i også bekendte?

CR: Jeg tror alle prøver at holde sammen. Jeg og Christian har det supergodt. Jeg, Lundgaard, Marcus, Linus bor i samme bygning. Benjamin bor i nabobygningen.

Christian Lundgaard, Christian Rasmussen og Emil Dose i Racehall CPH
Copyright Ewert Foto

GPn: Du har kørt en LMP2 i Petit Le Mans i år. Er der mere sportsvognsracing i Christian fra Amager? Ofte ses Indycar-kørerne holde sig varme med andre typer racerløb, så selv om du lige nu kun er Indy Lights-kører skal vi så forvente at se dig i Daytona 24 hrs og Sebring 12 hrs?

CR: Jeg skal køre alle Endurance-løbene for ERA Motorsport næste år.

Christian Rasmussen hos ERA Motorsport
Copyright ERA Motorsport

GPn: Tak for nu. Vi ser frem til at følge dig igen i 2023.