Da Racing for Denmark-netværket afholdt et medlemsmøde hos Sallie’s/Racehall CPH sad GPnews med for enden af bordet. De to hovedpersoner var Christian Lundgaard, nu fast etableret hos Rahal Letterman Lanigan #30, og Christian Rasmussen, Indy Lights-kører for HMD Motorsport, næste år.
Efter den formelle del af arrangementet, et talkshow hvor Morten Alstrup stillede spørgsmål og prikkede lidt til de to “Amerikanere”, var der en kort pause og den brugte GPnews til at lave et lille interview med Christian Lundgaard.
GPn: Tillykke med Rookie of the Year-titlen. Du er nu etableret Indycar-kører, og sikke en fremgang du og holdet havde i den anden halvdel af sæsonen. Kan I fortsætte fremgangen næste år og hvordan slår man Team Penske-kørerne?
CL: Det bliver svært at slå Penske-kørerne. De har taget et kæmpe skridt mellem 2021 og 2022. Vi tror på fremgangen og at vi kan fighte i den sjove ende af Top 10, måske Top 5.
GPn: Har du kunne mærke opbakningen fra Danmark nu, hvor TV3 Max har vist dine løb?
CL: Det har gjort det muligt for mine egne kammerater og familie at følge med. Det at Viasat har rettighederne har gjort meget for motorsporten i Danmark. Det hjælper lidt på muligheder for sponsorer.
GPn: Hvad er forskellen på de amerikanske baner i forhold til de europæiske du kender fra F2?
CL: Europæiske baner er alt for perfekte. Amerikanske racerbaner er rigtige racerbaner.
GPn: Du har kørt på alle typer baner i år, hvilke er dine favoritter ud fra bybane, racerbane og oval?
Christian brugte lidt tid på at tænke over svaret, men kom frem til.
CL: Iowa (oval), Nashville (bybane) og Portland (racerbane).
GPn: Hvilken bane ser du gerne tilføjet kalenderen? Ikke nødvendigvis en amerikansk bane.
CL: Jeg ser gerne serien vender tilbage til Australien. Surfers Paradise eller Philips Island.
GPn: I offseason ser man ofte Indycar-kørere deltage i sportsvognsracing. Rahal Letterman Lanigan har hold i IMSA. Ser vi Christian Lundgaard i en BMW til Daytona 24 hrs eller Sebring 12 hrs. Kunne Le Mans have din interesse med hypercar?
CL: Ikke USA. Bestemt til Le Mans. BMW vælger deres egne kørere.
GPn: Indycar er jo en efterhånden gammel bil, baseret på DW12 man har kastet nye stumper på gennem årene. Det har gjort bilen tungere og mindre manøvredygtig, men hvordan føles den i forhold til Formel 2-bilen du kørte for ART?
CL: Bilerne er forholdsvis ens. Det er primært dæk, der gør forskellen.
GPn: Tak for din tid. Lige en sidste ting. På hvilken bane ser vi tage din første sejr?
CL: Det første løb. St. Petersburg.
GPnews ønsker og held og lykke med 2023-sæsonen og ser frem til at se Dannebrog på toppen af podiet i St. Pete.