Sebastian Vettel og Ferraris vegne stopper efter denne sæson. Det har sat gang i spekulationerne om, hvem der skal afløse tyskeren hos italienerne. Der er både favoritter og outsidere, og alle de store sider skriver om det, så det gør vi naturligvis også hos GPnews.
To navne er nævnt igennem længere tid. Daniel Ricciardo og Carlos Sainz, der begge har kontraktudløb efter sæsonen. Daniel Ricciardo er grand prix-vinder med syv sejre under sig, imens Carlos Sainz sidste år fik sit første podium post-race i Brasilien.
Daniel Ricciardo er aggressiv og går efter chancen, når den byder sig. Det har givet flere fede overhalinger og herlige kommentarer som ‘Sometimes you got to lick the stamp and send it’. Han vil helt sikkert køre sin chance og han vil ikke være nummer to. Det oplevede han hos Red Bull Racing, da fokus skiftede til Max Verstappen, og udsigten til at være nummer to var medvirkende til det overraskende skifte til Renault.
Vil Daniel Ricciardo være interesseret i at spille andenviolin til Ferraris nye yndling Charles Leclerc? Sandsynligvis ikke, men chancen for at køre for Ferrari er for de fleste kørere en drengedrøm. Selv hvis det betyder en ny rivalisering mellem kørerne.
Derfor er Carlos Sainz et bedre bud for hans værdi er ikke lige så høj som Daniels, og hans form har været stigende gennem årene til, at han nu er teamleder hos McLaren. At komme til Ferrari vil være noget nær toppen af karrieren for den unge spanier. Muligheden for at køre for historiens største hold, som samtidig er et hold, som forbilledet Fernando Alonso har kørt for.
Hos Renault voksede han med opgaven, men ikke på et niveau, hvor det gav interne gnidninger med Nico Hulkenberg. Han har oplevet flere setbacks. Først tabte han forfremmelsen til Red Bull Racing i 2016, siden blev han tilovers hos Renault, da Daniel Ricciardo kom til. Skiftet til McLaren var et sats, men det fungerede fordi begge parter ønskede hinanden.
Det er svært at sige nej til Ferrari, hvis de kommer med et ordentligt tilbud. Umiddelbart er der ingen tvivl om, at Carlos hos Ferrari vil få andenkørerrollen, og hvis han kan acceptere den, så er der nok ganske få kørere, der vil passe bedre. Men kig på Rubens Barrichello som aldrig kom ud af andenkørerrollen, selv efter skiftet til Honda og Brawn GP.
Sjovere bliver det med outsiderne og dem er der et par stykker af. Som dansker tænker man jo straks Kevin Magnussen og der kan sagtens findes argumenter for, at Kevin kunne være en kandidat til sædet. En plads hos Ferrari vil ikke kræve sponsorer og det er en fordel, når man ikke har de store sponsorer bag sig. Men vil Kevin kunne blive verdensmester, som er drømmen, hos Ferrari? Samtidig med at Charles og Kevins forhold ikke er videre godt efter 2018-sæsonen. Vi tror ikke på det, men drømmen har lov at leve.
Antonio Giovinazzi er nok et bedre bud som outsider. Han er i forvejen en del af Ferrari Driver Academy, er Ferrari simulatorkører og kender holdet. Han har kørt i to år for Ferraris uofficielle andethold og han vil nok ikke have de store problemer med at acceptere andenkørerrollen. Italiensk kører for et italiensk hold. Vi skal tilbage til Michele Alboreto i 1985 før den kombination gav succes sidste gang.
Så er der Lewis Hamilton, som nok er det største navn, som stadig ikke har en kontrakt for 2021. Han vil være et kæmpe navn at få til Ferrari og kan han være med til at gøre Ferrari til verdensmester, så vil han skrive sig ind i historien som den nok største kører. Lige nu står han øverst på de fleste rekordlister, men med Mercedes involveret i samtlige mesterskaber, så stiller man stadig spørgsmål om han kan vinde uden Mercedes.
Så er der Sergio Perez med en fortid hos Ferraris juniorprogram. Han var medvirkende til Fernando Alonsos sejr i Malaysia 2012, da han valgte ikke at gå til angreb i de døende omgang på Ferrari-køreren. Som tidligere medlem af Ferrari Driver Academy kender han til holdet, men chancen for at han vil acceptere en supportrolle til Charles Leclerc er nok lille. Det er dog nok også den største chance for en sejr, som mexicaneren kan opnå.
Som et ægte Wild Card kigger vi på Daniil Kvyat. Ja Alpha Tauri-køreren, som sidste år vendte tilbage til Toro Rosso efter et år som simulator- og udviklingskører hos Ferrari. Trods flere års erfaring blev han forbigået, da Red Bull valgte at bytte plads mellem Pierre Gasly og Alexander Albon. Han var derfor en del af Ferrari, da Ferrari havde den bedste sæsonstart i mange år.
Så kan silly season godt gå i gang.