Løbet i Frankrig blev ikke det spændende løb, som mange havde håbet på før løbet startede. Lewis Hamilton tog starten og dominerede løbet i en sådan grad, at det kun var et meget sent pitstop til ærkerivalen Sebastian Vettel, der kostede point.
Et point for hurtigste omgang altså, for ingen var i nærheden af at kunne røre Lewis Hamilton og Mercedes i løbet. Holdkammerat Valtteri Bottas cementerede Mercedes’ 1-2 sejr, men Charles Leclerc kom tæt på på sidste omgang.
Selve løbet var på mange måder udramatisk og handlede mest om dækkene. De dæk som Mercedes har styr på og alle andre åbenbart stadig ikke forstår. Unfair? Alle hold har de samme muligheder for at lære dækkene at kende, men det giver nogle kedelige løb med de samme to kørere i front.
Sebastian Vettel havde efter en dårlig Q3 en startplacering på plads syv. Den blev dog hurtigt vekslet til plads fem, da DRS først blev åbnet op. På dette tidspunkt var der dog syv sekunder op til Max Verstappen på plads fire og selv om hullet blev halveret inden pitstoppet, så var det det tætteste han kom de ekstra point.
McLaren og Renault gjorde det begge rigtig godt. Carlos Sainz sluttede på en fornem sjetteplads. En placering som ingen havde set komme sidste år, men makkerskabet med Lando Norris og Carlos Sainz fungerer rigtig godt.
Uheldigvis for Norris så betød tekniske problemer i sidste del af løbet, at hans flotte præstation på banen ikke blev belønnet ordentligt. Til gengæld blev han med 26% af seernes stemmer kåret til Driver of the Day, hvilket i mine øjne var velfortjent.
Kimi Raikkonen kæmpede med sin Alfa Romeo og formåede at holde liv i hans Pirelli-dæk. Han fik en placering foræret, da Daniel Ricciardo i sin Renault kørte udenfor banen og fik to fem sekunders straffe for denne forseelse. En for at have fået en fordel og en for ikke at køre tilbage på banen på en sikker måde. Den sidste lå lige til højrebenet og skulle dømmes efter sidste løbs batalje med Sebastian Vettel.
Så var der Kevin Magnussen, Romain Grosjean og Haas. Det bedste man kan sige er, at de var der. Romain blev trukket ud af løbet med få omgange tilbage og blev løbets eneste DNF og Kevin. Ja han sluttede kun med de to Williams bag sig. Virkeligheden har ramt Haas og det er ikke kun dækkene, der er et problem.
Alt i alt det som kunne kaldes for et kedeligt løb, men der kom da lidt smæk på spændingen de sidste ti omgange.
Hvor dominerende var Lewis så? Han satte hurtigste omgang på sidste omgang på nogle dæk, som han havde beklaget sig over flere gange i radioen. Det krævede et kvalifikationsforsøg for Sebastian på de blødeste sutter at slå den tid. Med 24 tusindedele.
Resultatet af løbet blev:
Plads | Kører | Team | Omg. | Afstand |
---|---|---|---|---|
1 | Lewis Hamilton | Mercedes | 53 | 1t24m31.198s |
2 | Valtteri Bottas | Mercedes | 53 | 18.056s |
3 | Charles Leclerc | Ferrari | 53 | 18.985s |
4 | Max Verstappen | Red Bull/Honda | 53 | 34.905s |
5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 53 | 1m02.796s |
6 | Carlos Sainz Jr. | McLaren/Renault | 53 | 1m35.462s |
7 | Kimi Raikkonen | Alfa Romeo/Ferrari | 52 | 1 omg. |
8 | Nico Hulkenberg | Renault | 52 | 1 omg. |
9 | Lando Norris | McLaren/Renault | 52 | 1 omg. |
10 | Pierre Gasly | Red Bull/Honda | 52 | 1 omg. |
11 | Daniel Ricciardo | Renault | 52 | 1 omg. |
12 | Sergio Perez | Racing Point/Mercedes | 52 | 1 omg. |
13 | Lance Stroll | Racing Point/Mercedes | 52 | 1 omg. |
14 | Daniil Kvyat | Toro Rosso/Honda | 52 | 1 omg. |
15 | Alexander Albon | Toro Rosso/Honda | 52 | 1 omg. |
16 | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo/Ferrari | 52 | 1 omg. |
17 | Kevin Magnussen | Haas/Ferrari | 52 | 1 omg. |
18 | Robert Kubica | Williams/Mercedes | 51 | 2 omg. |
19 | George Russell | Williams/Mercedes | 51 | 2 omg. |
– | Romain Grosjean | Haas/Ferrari | 44 | Udgået |